אבחון אוטיזם בילדים

27 מאי 2025

  • חוסר יכולת לקיים קשר עין ממושך
  • חוסר עניין באינטראקציה חברתית
  • איחור בהתפתחות השפה
  • קושי ביצירת קשרים חברתיים
  • רגישות יתר לגירויים חושיים
  • התנהגויות חוזרות ונשנות
  • התעניינות מוגזמת בנושאים מצומצמים

תהליך האבחון

אבחון אוטיזם בילדים הוא תהליך שנעשה לרוב בגיל צעיר ולוקח בו חלק צוות רב מקצועי. כיום, התהליך מתבצע על פי קריטריונים של ה-DSM-5 (ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי) וכולל בדיקה גופנית, נוירולוגית, התפתחותית ורגשית. המטרה היא לוודא את רמת התפקוד בכמה היבטים: רפואיים, תקשורתיים, חברתיים וקוגניטיביים.

לפני תחילת האבחון תתבצע שיחה עם ההורים לאיסוף מידע ראשוני, ולאחר מכן יבדקו את תפקוד הילד או הילדה ב-2 מישורים במקביל:

יבוצעו תצפיות ושאלונים על ידי איש או אשת מקצוע מאחד התחומים הבאים: פסיכולוגיה קלינית לילדים, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכולוגיה שיקומית או חינוכית (עם הכשרה בתחום אבחון אוטיזם). בשלב זה ישתמשו לרוב ב-2 כלי אבחון מרכזיים המשלימים זה את זה:  

  • ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition): כלי אבחון סטנדרטי המבוסס על תצפיות ישירות ומטרתו לבחון כמה היבטים: תקשורת, אינטראקציה חברתית, משחק ושימוש בדמיון. הבדיקה נערכת כשעה ובמהלכה מבצעים פעילויות שונות המותאמות לגיל הנבדק או הנבדקת ולאחר מכן מתקיימות שיחה סיכום משותפת.  
  • ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised): ראיון המתבצע עם ההורים או עם המטפלים העיקריים של הילד או הילדה אודות ההיסטוריה ההתפתחותית של הנבדק או הנבדקת. השאלות נוגעות בתחומים שונים, כמו תקשורת, אינטראקציות חברתיות, והתנהגויות ותחומי עניין מוגבלים וחזרתיים.   

יכלול בדיקה רפואית שעשויה לשלול גם בעיות רפואיות נוספות. שלב זה ייערך על ידי איש או אשת מקצוע מאחד התחומים הבאים: פסיכיאטריית ילדים ונוער, נוירולוגיה והתפתחות הילד, או רפואת ילדים מתחום התפתחות הילד.  

בהתאם לצורך, ייתכן וישתתפו בתהליך אנשי מקצוע מתחומי בריאות נוספים, כמו ריפוי בעיסוק וקלינאות תקשורת. 

מקורות מידע נוספים