אבחון אוטיזם בילדים
בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במספר המאובחנים על רצף האוטיזם בישראל, רובם בגיל הילדות. על פי נתוני אלו"ט (האגודה הלאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם), חל גידול שנתי במספר המאובחנים של כ-23% בממוצע, ונכון לשנת 2023 אובחנו בישראל כ-37,000 ילדים ונוער על רצף האוטיזם.
חשוב לציין שעלייה זו בשיעור המאובחנים לא נובעת משיעור גבוה יותר של אנשים על רצף האוטיזם, אלא בעקבות שיפור בכל נושא האיתור והאבחון במערכת הבריאות בישראל וכן בעלייה במודעות לחשיבות האבחון. כמו כן, יש לקחת בחשבון כי מדובר במגמה שתמשיך לצמוח בעתיד, ולכן למערכות הציבוריות השונות יש אחריות רבה להיערכות מתאימה.
אם גם הילד או הילדה שלך מתמודדים עם קשיים בתקשורת ובאינטראקציה חברתית, והתעורר בך או במישהו מהמעגל המשפחתי הקרוב או מהצוות החינוכי (בגן או בבית הספר) חשד כי מדובר בקושי שקשור להפרעה על רצף האוטיזם, מומלץ לגשת לאבחון מסודר, המתבצע על ידי צוות מקצועי.
חשיבות האבחון המוקדם
ככל שמקדימים לאבחן ולטפל בילדים וילדות שנמצאים על רצף האוטיזם, יש יותר סיכוי להשיג הטבה משמעותית במסלול ההתפתחות וברמת התפקוד. אבחון והכרה מאפשרים לקבל את הזכויות והסיוע שמגיעים מטעם המדינה, כמו חינוך מיוחד, שירותים בקהילה, נקודות זיכוי ממס ועוד.
סימנים מחשידים לאוטיזם בילדים
הדרך לאבחון הפרעות על רצף האוטיזם בקרב ילדים וילדות, מתחילה בדרך כלל כאשר ההורים, בני המשפחה או אנשי מקצוע בסביבת הילד או הילדה שמים שיש להם בעיה או עיכוב התפתחותי וכן סימנים נוספים.
אלו הנורות האדומות שחשוב לשים אליהן לב בגיל הינקות והילדות:
-
חוסר יכולת לקיים קשר עין ממושך
-
חוסר עניין באינטראקציה חברתית
-
איחור בהתפתחות השפה
-
קושי ביצירת קשרים חברתיים
-
רגישות יתר לגירויים חושיים
-
התנהגויות חוזרות ונשנות
-
התעניינות מוגזמת בנושאים מצומצמים
קבלת הפניה לאבחון
יש כמה שלבים שנדרשים לטובת קבלת הפנייה למכון אבחון:
- ההורים צריכים לגשת לרופא או רופאת הילדים לביצוע אבחון ראשוני ולקבלת הפניה לאבחון במכון התפתחות הילד.
- ההורים והצוות החינוכי צריכים למלא טפסי בקשה לאבחון.
- יש לשלוח את הטפסים למכון התפתחות הילד.
- בהמשך, ישלח להורים זימון לפגישת אבחון עבור הילד או הילדה.
תהליך האבחון
אבחון אוטיזם בילדים הוא תהליך שנעשה לרוב בגיל צעיר ולוקח בו חלק צוות רב מקצועי. כיום, התהליך מתבצע על פי קריטריונים של ה-DSM-5 (ספר האבחנות הפסיכיאטרי האמריקאי) וכולל בדיקה גופנית, נוירולוגית, התפתחותית ורגשית. המטרה היא לוודא את רמת התפקוד בכמה היבטים: רפואיים, תקשורתיים, חברתיים וקוגניטיביים.
לפני תחילת האבחון תתבצע שיחה עם ההורים לאיסוף מידע ראשוני, ולאחר מכן יבדקו את תפקוד הילד או הילדה ב-2 מישורים במקביל:
מכוני אבחון
לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, אבחון ילדים נמצא בסל שירותי הבריאות והוא נעשה באחריות קופות החולים. האבחון מתבצע במכונים להתפתחות הילד של קופות החולים, הנחשבים למוסדות מוכרים על ידי משרד הבריאות. אבחון על ידי מכון מוכר הוא תנאי הכרחי לשם קבלת שירותים ומיצוי זכויות בתחומי החינוך, בריאות, רווחה וביטוח לאומי. בנוסף, על האבחון לעמוד בתנאי משרד הבריאות לאבחון ילדים.
טיפול לאחר האבחון
לאחר שילד או ילדה אובחנו על רצף האוטיזם, מתחיל שלב חשוב של התערבות וטיפול. צוות מקצועי מגבש תכנית טיפול מותאמת אישית, המבוססת על הצרכים הייחודיים של הילד הילדה. הטיפול הוא רב-תחומי ומתמקד בשיפור התפקוד החברתי, התקשורתי, ההתנהגותי והרגשי.
שיטות הטיפול יכולות לכלול טיפול התנהגותי, טיפול בדיבור ושפה, ריפוי בעיסוק, וטיפולים רגשיים. חשוב להתחיל את הטיפול מוקדם ככל האפשר כדי למקסם את התועלת.
במקביל, ניתנת הדרכה להורים כדי לתמוך בהתפתחות הילד בבית. ליווי מתמשך של המשפחה והילד מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך הטיפול, תוך התאמה מתמדת של התכנית לצרכים המשתנים של הילד לאורך זמן.
מידע נוסף בנושא הטיפול באוטיזם
לסיום, חשוב לנו להדגיש ולחדד כי לא צריך לחשוש מפני אבחון - זהו כלי שבא לסייע בהתמודדות עם הקשיים ולאפשר הכרה וסיוע למי שזקוקים לעזרה. למרות האתגרים, בשנים האחרונות ישנה התקדמות רבה בידע ובכלים לזיהוי, אבחון וטיפול באוטיזם. ההמלצה שלנו היא לא לחכות. אם יש חשדות, כדאי לפנות לאבחון בהקדם האפשרי (ולקחת בחשבון כי במכוני התפתחות הילד התורים לאבחון הם ארוכים), על מנת לקבל את העזרה וההכוונה הנחוצים.
סייע בהכנת הכתבה: עדו מיכאלי-עשור, קלינאי תקשורת, מחלקת אוטיזם במשרד הבריאות ומנהל מרכז "שווים" בירושלים.