טיפול באוטיזם
מחקרים מראים שיש חשיבות עליונה לאיתור מוקדם ולטיפול אינטנסיבי בהפרעות על רצף האוטיזם בגיל הרך, ובעזרתם אפשר להשיג שיפור משמעותי באיכות החיים ולסייע לקידום כישורים חברתיים, תקשורתיים והתנהגותיים. כיוון שאוטיזם הוא מצב נוירולוגי שמתבטא בטווח רחב של דרגות, חשוב להתאים את הטיפול לרמת התפקוד והצרכים האישיים של כל אחד ואחת בעזרת התערבות מקצועית. כך למשל, אנשים עם תפקוד גבוה עשויים להזדקק בעיקר לתמיכה חברתית ורגשית, בעוד שאחרים יזדקקו לסיוע אינטנסיבי יותר בתחומי החיים השונים.
בכתבה הבאה נפרט על השיטות השונות המוצעות כיום בישראל לטיפול באוטיזם, ספקי הטיפולים השונים והזכאות הניתנת במסגרת החוק לטיפולים אלה. והכי חשוב לזכור - באמצעות טיפול נכון אפשר לקדם משמעותית אנשים עם אוטיזם, לממש את הפוטנציאל שלהם, לסייע להשתלבותם בחברה ולאפשר להם חיים עצמאיים ככל האפשר.
שיטות טיפול
קיים מגוון רחב של טיפולים שיכולים לסייע לאנשים עם אוטיזם לשיפור איכות חיים. אלו כמה מגישות הטיפול המרכזיות והכלים הטיפוליים שקיימים כיום:
-
שיטת טיפול התנהגותית, ABA
שיטה זו מתמקדת בשיפור התנהגויות רצויות, הפחתת התנהגויות לא רצויות, ולימוד מיומנויות חדשות עבור ילדים וילדות על רצף האוטיזם. הטיפול מותאם אישית ומבוסס על חיזוקים חיוביים.
-
טיפול על פי מודל התפתחותי-רגשי, DIR
ידוע גם בשם "שיטת גרינשפן" או Floortime. שיטה לקידום התפתחותי על ידי אינטראקציה הנוצרת במהלך משחק. המטרה היא לסייע למטופלים לפתח קשר רגשי עם האדם שמולם דרך יצירתיות.
-
טיפול לפי גישה לימודית-מובנית, TEACCH
לפי גישה זו לאנשים עם אוטיזם יש דפוסי התנהגות ודרכי חשיבה שונים, האופייניים להם, ולכן כדי לטפל בהם יש לבנות לכל מטופל או מטופלת תכנית אישית המתאימה לצרכים המיוחדים, בכל תחומי התפקוד.
-
טיפול לפי מודל דנבר לגיל הרך, ESDM
שיטת טיפול שמיועדת לפעוטות, בגיל שנה עד ארבע (לעתים גם לאחר מכן), ושמה דגש על יצירת מערכת יחסים משמעותית בין המטפל או המטפלת לבין הילד או הילדה על ידי משחק. באמצעות משחק מעודדים את הילדים לקחת חלק באינטראקציות חברתיות ולשפר את היכולת לתקשר עם הסביבה.
טיפולים נוספים
טיפול פסיכיאטרי ותרופתי: לעתים נדרש ליווי ומעקב של פסיכיאטר או פסיכיאטרית וכן מתן טיפול תרופתי לניהול תסמינים נלווים, כמו חרדה, קשיי קשב או בעיות שינה.
מקצועות טיפול מקדמים
- ריפוי בעיסוק: טיפול שמטרתו לשפר את היכולות הגופניות, הקורדינאציה וההבעה העצמית דרך שפת גוף, וכן להגביר את הביטחון העצמי.
- קלינאות תקשורת: במקרים שבהם קיימת בעיית תקשורת עם הסביבה, אפשר לשפר את המצב על ידי טיפולי קלינאות תקשורת, פיתוח השפה ועבודה על ההבעה העצמית.
- טיפול משפחתי: משפחות שיש בהן ילד או ילדה עם אוטיזם ניצבות לא פעם בפני אתגרים ומתמודדות עם קשיים שונים. הדרכה הורית וטיפול לכל המשפחה על ידי אנשי ונשות מקצוע מומחים (לרוב בתחום הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית), שיכולים לסייע לשיפור איכות חיי המשפחה ולתקשורת טובה יותר.
- פיזיותרפיה: לאוטיזם עשויות להתלוות גם תנועות גוף שונות. טיפולי פיזיותרפיה יכולים לסייע לשיפור מיומנויות מוטוריות, קואורדינציה וחיזוק שרירים, תוך התאמה לצרכים הייחודיים של כל ילדה וילד.
- טיפולים מקדמים נוספים: יש מקצועות נוספים אשר יכולים לסייע לילדם עם אוטיזם, כמו טיפול באומנויות (נקרא גם טיפול בהבעה ויצירה) המשלב מוזיקה, דרמה, תנועה ועוד; רכיבה טיפולית, שחייה טיפולית ועוד.
זכאויות נוספות עבור התהליך הטיפולי
- סל שיקום: למבוגרים על רצף האוטיזם מוצעים שירותי שיקום הכוללים ליווי אישי, הכשרה תעסוקתית, פעילויות פנאי ועוד.
- חינוך מיוחד: ילדים וילדות רבים על הרצף משולבים במסגרות חינוך מיוחד או בכיתות תקשורת בבתי ספר רגילים, שם הם מקבלים תמיכה לימודית וטיפולית.
- תעסוקה נתמכת: עבור מבוגרים, קיימות תוכניות המסייעות במציאת תעסוקה מתאימה וליווי בתהליך ההשתלבות בעבודה.
- דיור חוץ ביתי: ישנן מסגרות דיור מותאמות למבוגרים על הרצף, המספקות תמיכה בחיי היומיום ומעודדות עצמאות.
תהליך האבחון וההפניה לטיפול
אבחון לאוטיזם נעשה על ידי צוות רפואי רב-מקצועי, כולל מומחים מתחום הפסיכולוגיה ומתחומים נוספים בהם, פסיכיאטריה, נוירולוגיה והתפתחות. לאחר האבחון, הצוות יוכל להמליץ על תוכנית טיפול מותאמת. בישראל, ילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי זכאים למימון טיפולים דרך חוק בריאות ממלכתי. מבוגרים יכולים לפנות לביטוח הלאומי לקבלת שירותי סל שיקום.
טיפול מקדם בהתאמה אישית
חוק בריאות ממלכתי קובע כי כל ילד או ילדה בגיל 3 עד 7, שאובחנו כנמצאים על רצף האוטיזם זכאים לקבלת סל טיפול בריאות מקדם במימון משרד הבריאות. במסגרת השירות תיבנה לכל ילד או ילדה תכנית טיפולים אישית, שמותאמת לצרכים האישיים וכוללת טיפולים פרטניים וקבוצתיים בשילוב הדרכת הורים, ובמידת הצורך גם טיפולי פיזיותרפיה.
הטיפול הבריאותי המקדם ניתן במסגרות חינוך ייעודיות לילדים וילדות עם אוטיזם:
מעונות יום שיקומיים
שייכים למשרד הרווחה ומיועדים לילדים ולילדות בגיל 0 עד 3. הטיפול המקדם במסגרות הללו ניתן באמצעות עמותות.
גני חינוך מיוחד (גני תקשורת)
שייכים למשרד החינוך ומיועדים לילדים ולילדות בגיל 3 עד 7 על רצף האוטיזם (נקראים "גני תקשורת").
מסגרות חוץ-גניות
מספקות טיפול בריאותי מקדם לילדים עם אוטיזם שמשולבים בגנים ובמעונות יום רגילים. טיפולים אלו הם תוספת למערך החינוכי-טיפולי שמשרד החינוך נותן והם ניתנים כמערך כולל לתלמידים ולמשפחתם.
הצוות המטפל
במסגרות חינוך אלה, הצוות המטפל מורכב מאנשי ונשות מקצוע המאושרים על ידי משרד הבריאות ובעלי הכשרה בכמה תחומי חובה ובכמה תחומים משלימים (במידת הצורך).
מקצועות חובה
-
ריפוי בעיסוק
-
קלינאות תקשורת
-
טיפול רגשי
-
פיזיותרפיה בהתאם לצורך הטיפולי
מקצועות משלימים
-
טיפול באומנויות
-
טיפול התנהגותי, DIR ועוד
אתגרים, התמודדות וציפייה לעתיד
הטיפול באוטיזם הוא תהליך ארוך טווח הדורש סבלנות והתמדה. לעיתים יש תקופות של התקדמות ולעיתים תקופות של האטה - אך חשוב לזכור שלכל התקדמות, גם אם היא קטנה, יש משמעות גדולה. כדי להשיג הצלחה, חשוב לשמור על התמיכה המשפחתית והקהילתית.
המחקר בתחום האוטיזם מתקדם כל הזמן, ושיטות טיפול חדשות מפותחות. בישראל, ישנה מודעות גוברת לצורך בהנגשת שירותים ובשילוב אנשים על הספקטרום בכל תחומי החיים, ואפשר לומר כי קיימת מגמה לפתח עוד תוכניות תמיכה בקהילה ולהרחיב את אפשרויות התעסוקה והדיור.
סייע בהכנת הכתבה: עדו מיכאלי-עשור, קלינאי תקשורת, מחלקת אוטיזם במשרד הבריאות ומנהל מרכז "שווים" בירושלים.