מהו רצף האוטיזם
רצף האוטיזם או הספקטרום האוטיסטי הוא מונח המתייחס למצב נוירולוגי נפוץ, המופיע כבר מגיל הילדות או בשלבים מוקדמים בהתפתחות, ומתבטא בטווח רחב של דרגות, עם מגוון מאפיינים, התנהגויות ולקויות (בין אישיות, חברתיות, שפתיות ותקשורתיות) שמלווים את האדם לכל אורך חייו. כלומר, אוטיזם מתבטא באופן אחר אצל אנשים שונים, כל אחד ייחודי ויש לו יכולות וקשיים מסוג אחר. בעוד שחלק מהאנשים שנמצאים על הרצף יכולים לחוות קשיים והפרעות בתפקוד ובהתנהגויות בסיסיות, אחרים ישתלבו בהצלחה מבחינה חברתית, ויתמודדו עם אתגרים ספציפיים מפעם לפעם.
כיוון שאוטיזם הוא לא מחלה, אלא מצב נוירולוגי, הדגש הטיפולי הוא על הבנת המצב, קבלתו, פיתוח כישורי חיים, התאמות אישיות ותמיכה מקצועית בהתאם לצרכים וליכולות של המטופל או המטופלת.
שכיחות
אמנם אין דרך לקבוע שיעור מדויק של מאובחנים חדשים עם אוטיזם בישראל, כיוון שלא כל מקרה מוכר על ידי משרדי הממשלה השונים, אבל אפשר לומר בוודאות כי מספר המאובחנים זינק בשנים האחרונות ומדי שנה הוא גדל באופן עקבי (גידול שנתי ממוצע של 23%).
מנתוני עמותת אלו"ט עולה כי:
- בישראל יש כ-46,000 מאובחנים על רצף האוטיזם, מתוכם כ-37,000 ילדים ובני נוער ו-8,700 בוגרים.
- לפחות 1 מכל 88 ילדים בישראל מאובחן על רצף האוטיזם.
במחקר שבחן נתונים של 3.5 מיליון ילדים בגיל גיל שנה עד 17, נמצא ש:
- השכיחות הכוללת של אוטיזם בין השנים 2017 ל-2021 הוכפלה.
- השכיחות בילדים בגיל 2-3 עלתה פי 4.4.
מאפייני הפרעות על רצף האוטיזם
כיוון שמדובר ברצף, לא כל האנשים עם אוטיזם מתמודדים עם אותם מאפיינים. למעשה, יש קשת רחבה של מאפיינים בדרגות שונות ויש שוני בהופעתם מאדם לאדם. כל אדם הוא ייחודי.
המאפיינים האפשריים של הפרעה על רצף האוטיזם הם:
במהלך האבחון יש לקבוע את דרגת הקושי בכל סעיף: קל, בינוני או קשה, על סמך מידת החומרה של המאפיינים והקושי הנגרם מהם בהשתלבות החברתית של הילד בחיי היום יום.
תסמינים והתנהגויות אצל נשים לעומת גברים
בעוד שתסמינים מרכזיים של אוטיזם, כמו קשיי תקשורת חברתית, קיימים אצל שני המינים, נמצא כי:
- נשים עם אוטיזם לעיתים מראות יותר קשיים בוויסות רגשי ואינטנסיביות רגשית, לעומת גברים.
- נשים עם אוטיזם משתמשות יותר מאשר גברים במנגנוני הסתרה וחיקוי של התנהגויות חברתיות "נורמליות", מה שמקשה לעיתים על אבחונן. זה לא שאין להן בעיות חברתיות, אלא שבעזרת כוח רצון להשתלב חברתית הן חיזקו את המיומנות החברתית יותר מאשר עמיתיהם הגברים, עד שלא ניתן להבחין בקושי.
- כיוון שאצל נשים יש נטייה ומשיכה גבוהה יותר לתחום החברתי, יש גם יותר מקרים של בידוד והימנעות מאינטראקציות חברתיות.
- גברים עם אוטיזם נוטים יותר לדפוסי התנהגות ותחומי עניין חזרתיים ומצומצמים.
- גברים עם אוטיזם נוטים לבלוט יותר בתחומים כמו חוזק ויזואלי-מרחבי, בעוד נשים מראות חוזקות בתחומי שפה וזיכרון.
- ילדות עם אוטיזם מתעניינות לעיתים קרובות בתחומים הזהים לתחומי העניין של ילדות אחרות בנות גילן, כמו ידוענים או מוזיקה. ההבדל היחיד הוא באופן ההתעניינות שיכולה להגיע עד אובססיה של ממש. עם זאת, הורים רבים יכולים שלא לשים לב לכך ולפספס את החריגות.
הבדלים אלו מעידים על הצורך בגישות אבחון וטיפול מותאמות לגברים ונשים על הרצף האוטיסטי, על מנת לספק תמיכה מיטבית עבור כל קבוצה.
אבחון אוטיזם
כאמור, איתור ואבחון אוטיזם מתבצע לפי קריטריונים המופיעים ב-DSM-5 (ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי), ומתייחס לשני תחומים:
- תקשורת ואינטראקציה חברתית.
- תחומי עניין ודפוסי התנהגות מצומצמים וחזרתיים.
אם עולה אצלך חשש כי יש לילד או לילדה שלך הפרעה על רצף האוטיזם, חשוב לגשת ולהתייעץ עם רופא או רופאת הילדים ומשם להתקדם במידת הצורך להמשך אבחון. בנוסף, אם תמיד היתה לך תחושה של שונות וחריגות לגבי עצמך, ייתכן שכדאי לך לגשת לאבחון מבלי קשר לגילך.
ותמיד כדאי לזכור - אבחון מוקדם חשוב מאוד לאפקטיביות התוצאות הטיפוליות, אבל גם אבחון בגיל מבוגר הוא משמעותי כיוון שטיפול נכון יכול לשפר את התפקוד ולסייע לרכוש מיומנויות חברתיות.
קשיים באבחון
מחקרים מצביעים על קשיים באבחון בנות ונשים על הרצף האוטיסטי, כאשר הסיבות העיקריות הן היעדר מודעות של אנשי המקצוע לביטויים הייחודיים של אוטיזם אצל נשים (ייתכן שזה נובע מכך שהמחקרים שבוצעו עד היום התמקדו בעיקר בגברים על הרצף), סטריאוטיפים מגדריים ודפוסי התנהגות פחות מקובלים של נשים עם אוטיזם. בנוסף, פעמים רבות ילדות או נערות על הרצף הן שקטות ופחות רואים כלפי חוץ את צרכיהן המיוחדים. כתוצאה מכך, רבות מהילדות והנשים עם אוטיזם לא מאובחנות בזמן ולא מקבלות את הטיפול והתמיכה הנחוצה להן.
טיפול מיטבי
השנים המוקדמות מהוות חלון הזדמנויות חשוב ביותר. טיפולים אינטנסיביים ומגוונים, כולל הדרכה להורים, הניתנים בשנים אלו, לרוב משפרים את התפקוד של הילד או הילדה עם ברוכן משפרים את תפקודם של ההורים. בנוסף, ככל שמקדימים טיפול ותמיכה מקצועיים, כך ניתן יהיה להשפיע ולשפר באופן משמעותי את איכות החיים והמיומנויות החברתיות של הילד או הילדה.
גם במקרה של מבוגרים לא כדאי להתעלם אם קיימים קשיים בתחום התקשורת החברתית, כמו למשל הבנת סיטואציות חברתיות, התנהגויות אובססיביות, קשיי תקשורת ומלווה אותך תחושה של שונות. כדאי לגשת לאבחון, לברר האם יש לך הפרעה על רצף האוטיזם, ואם יש צורך - לקבל טיפול, כלים יעילים ועזרה מקצועית שיסייעו לך להתמודד עם אתגרי החיים.
סייע בהכנת הכתבה: עדו מיכאלי-עשור, קלינאי תקשורת, מחלקת אוטיזם במשרד הבריאות ומנהל מרכז "שווים" בירושלים.