טיפול בבריאות הנפש באמצעים דיגיטליים וטכנולוגיים
שימוש בטכנולוגיות לצרכים רפואיים, כולל בתחום בריאות הנפש, הופך לנפוץ ומקובל. טיפול נפשי בעזרת אמצעים טכנולוגיים ודיגיטליים מאפשר להנגיש שירותים טיפוליים ויכול להתאים למטופלים ולמטופלות עם מגוון מצבים, כמו קשיי ניידות, מגורים במקומות מרוחקים שמצריכים זמן נסיעה רב למקום הטיפול או עומס גדול של מטלות שלא מאפשר להגיע לטיפול בזמן.
יש שתי דרכים עיקריות לשלב טכנולוגיה בטיפול נפשי:
-
טיפול מרחוק עם מטפל
באמצעות טלפון, שיחת וידאו או צ'אט.
-
טיפול שניתן באמצעים דיגיטליים
אפליקציה, תוכנה, או אביזר טכנולוגי, שמשמשים לאבחון, הערכה ומעקב או טיפול שמוכר על ידי קופת החולים המבטחת או ספקיה למתן השירות.
טיפול דיגיטלי או היברידי
השירות יכול להינתן באופן דיגיטלי בלבד (ללא מפגשים פרונטליים) או באופן היברידי, כלומר: שילוב של פגישות טיפוליות עם פנים מול פנים עם פגישות בשיחת וידאו וצ'אט, או טיפול דרך אפליקציה או אתר עם מטפל אנושי שמלווה ברקע את התהליך. למשל: מפגש פנים אל פנים אחת לחודש ומפגשים מקוונים בשבועות שביניהם. דוגמה נוספת לטיפול היברידי היא כשרוב הטיפול נעשה באמצעות הטכנולוגיה, והמטפל האנושי מלווה את התהליך מרחוק באמצעים הטכנולוגיים, לפעמים תוך שילוב של מפגשים מקוונים או פיזיים (טלרפואה).
למי מתאים הטיפול הדיגיטלי
כאשר עולה צורך או מוצעת האפשרות לקיים טיפול מרחוק, חשוב שהמטפל או המטפלת יבררו עם המטופל או המטופלת את ההעדפות והיכולות שלהם כחלק מהשיח הטיפולי. אלו ההיבטים שיש לוודא את קיומם:
- אוריינטציה דיגיטלית: ידע, מיומנות והיכרות עם מערכות דיגיטליות באופן שמאפשר למטופל לתפעל ולהשתמש באמצעים הטכנולוגיים השונים.
- מכשור מתאים: האם למטופל יש את המכשור הנדרש לשם הטיפול מרחוק? למשל מחשב, אינטרנט, טלפון חכם או טאבלט.
- תנאים פיזיים: כאלה שמתאימים לקיים שיח או עבודה טיפולית בשקט, בריכוז, בנינוחות ובפרטיות.
חשיבות הקשר בין המטפל למטופל
לצד השימוש בשירותי רפואה מרחוק יש חשיבות רבה למפגש הפרונטלי בין המטופל והמטפל' ולכן פעמים רבות הטיפול המומלץ הוא היברידי. שילוב זה מאפשר ליהנות מהתועלת של מפגש אנושי בלתי אמצעי לצד היתרונות של מפגש מרחוק או של שימוש בטכנולוגיות טיפול.
עם זאת, חשוב לציין שמבחינת יעילות הטיפול לא נמצא הבדל משמעותי בין טיפול פרונטלי לטיפול של מטפל אנושי שמתבצע באמצעים דיגיטליים. בנוסף, נמצא שכאשר מתווספת לטיפול מעטפת טיפולית-טכנולוגית, הדבר בהחלט יכול לסייע ולקדם את מטרות הטיפול.
יתרונות הטיפול בשילוב טכנולוגיות עבור המטופל
שילוב של טכנולוגיות בטיפול, שנעשה באופן מקצועי ומותאם למטופל יכול ברוב הפעמים להעניק:
תרומת הטכנולוגיה לניהול הטיפול
האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים שקיימים היום מסייעים ומייעלים את היכולת של המטפלים ואנשי המקצוע לערוך מעקב, לתת מענה מהיר למטופל ולסייע בכמה דרכים:
- הערכה קלינית של מצב המטופל וניתוב מהיר לערוץ טיפולי שמתאים למצבו.
- מעקב תדיר וניטור אחרי מצבו הנפשי של המטופל: פעמים רבות המעקב מובנה בתוך המערכת הטכנולוגית באופן אוטומטי ורציף.
- תיאום טיפול ושיתוף מידע בין כמה מטפלים ומטפלות ממקצועות שונים בבריאות הנפש שמטפלים באותו מטופל.
- המערכת, באמצעות אלגוריתם שמורכב מסדרה של כללים, יכולה לתעדף עבור המטפל המקצועי את דחיפות הצורך לטפל בבקשת שירות. המערכת יכולה גם להתריע על הצורך ליזום פנייה למטופל, בהתאם לנתונים שהתקבלו במערכת לגביו.
אמצעים טכנולוגיים לטיפול נפשי
טיפול באמצעות אפליקציות טיפוליות שלא נעשה מול מטפל, עלול לעורר בקרב המטופלים חששות מסוימים. חשוב לדעת, שההתוויה לטיפולים אלה היא עבור מקרים קלים או בינוניים, כאשר הטיפול מובנה ומבוסס על פרוטוקולים קוגנטיביים-התנהגותיים שמקובלים בעולם הקליני. טכנולוגיית הבינה המלאכותית AI משמשת כיום בעיקר לצרכי הערכה ראשונית ותמיכה. בכל מקרה יש פיקוח ובקרה מקצועיים על התכנים ועל יעילות ההתערבות על ידי מומחי בריאות הנפש. פיקוח זה נעשה באמצעות מנגנונים, מובנים שבוחנים את יעילות הטיפול והתקדמותו. במצבים מסוימים, המערכת יודעת לזהות ולהתריע על מצבים שבהם יש צורך במעורבות איש מקצוע. לצד כל אלה, המערכת גם מאפשרת לפנות לקבלת עזרה, הכוונה או טיפול בעצימות גבוהה יותר.
אבטחת מידע ושמירה על פרטיות וחיסיון
כאשר הטיפול נעשה באופן מקוון ישירות דרך אפליקציות קופות החולים או בהפניה ברורה שלהן לטכנולוגיה טיפולית, סביר שכל התהליך נעשה באופן מאובטח מקצה לקצה, בהתאם לחוזר המנכ"ל בתחום אמות מידה להפעלת שירות בריאות מרחוק. יחד עם זאת, כשמדובר בהפניה לספק חוץ או שימוש בטכנולוגיה שלא נמצאת באפליקציה של קופת החולים, כדאי לברר עם הקופה המבטחת או עם הגורם המקצועי המטפל או המפנה, שאכן השירות עומד בתנאי אמות המידה בתחום.
טיפול מרחוק בילדים וילדות
בשונה מטיפול במבוגרים, פעמים רבות טיפול בילדים וילדות נעשה ביחד עם ההורה, תוך פעילות משחקית משותפת, ובשילוב אמצעים פיזיים שונים, כמו בובות, קלפים, ארגז חול ועוד. בטיפול באמצעות טכנולוגיה אפשר לשלב משחקים אינטראקטיביים, כמו פאזל, משחקי זיכרון, משחקי התאמה וכדומה. לעיתים, את דמות המטפל מחליפה דמות מצוירת או סרטוני אנימציה, שמלווים את הילד בטיפול. כלומר, הטיפול מבוסס על שיטות מוכרות ושכיחות בטיפול הפרונטלי, וההבדל הוא בפלטפורמה שמייצרת את הסביבה הטיפולית.
חשוב לציין שטיפול דיגיטלי בילדים, שמתקיים כשהילד נמצא פיזית עם ההורה, יוצר חוויה ייחודית, שמשלבת את הקשר האנושי החשוב ביותר בחיי הילד יחד עם טיפול אינטראקטיבי, איכותי, מהיר ונגיש שמותאם לצרכיו ומעודד את השתתפותו בתהליך הטיפולי.
טיפול מרחוק בנוער
בני נוער וצעירים מתקשים פעמים רבות להגיע לטיפול, להתגייס אליו מבחינה נפשית ולהתאימו לסדר העדיפויות שלהם. מסיבות אלה, לעיתים קרובות, הם מתקשים להתמיד בטיפול ונושרים ממנו. שימוש באמצעים טכנולוגיים, כמו אפליקציות שונות, מאפשר להם להתחבר לטיפול ולהתמיד בו לאורך זמן. גמישות והתאמת המסגרת והכלים הטיפוליים, יכולים להקל עליהם להתמודד עם חסמים שמאפיינים את גיל הנעורים, מאפשר להם זמינות ונגישות, אינטראקטיביות, אפשרות בחירה ומעבר בין חלופות, שיחה בגובה העיניים ויצירת שותפות עם המטפל להשגת המטרה המשותפת (בתקווה מוסכמת). חשוב להדגיש שבני הנוער והצעירים זקוקים לקשר טיפולי מבוסס אמון עם דמות טיפולית קבועה והגדרת גבולות הגזרה שבתוכו אפשר לפעול. במובן זה, שילוב בין התנאים שמאפשרת הטכנולוגיה והקשר האנושי עם המטפל המקצועי יכולים להניב את התוצאות המקוות.