צרכנים נותני שירות

שרון רוטשילד, OT. Msc מנהלת תחום בכיר, תעסוקה, סל שיקום, האגף לבריאות הנפש, משרד הבריאות
18 יוני 2025

  • לתת תמיכה
  • העצמה אישית
  • העצמה מקצועית
  • תמיכה הדדית

חשוב להדגיש

חשוב להדגיש

ליווי תעסוקתי צמוד מאנשי מקצוע

שירות התמיכה והליווי בסל שיקום הוא אישי או קבוצתי:

  • הליווי האישי

  • הליווי הקבוצתי

קורסים ייעודיים לצרכנים נותני שירות - בבית ספר לשיקום

מתמודדי ומתמודדות נפש שרוצים לעבוד כצרכנים נותני שירות, יכולים להירשם לקורס ייעודי שיכשיר אותם לכך. חשוב לציין, שההכשרה בבית ספר לשיקום נפרדת מהליווי התעסוקתי במסגרת סל שיקום. כלומר, מדובר בספקים שונים ולמעשה ההכשרה משלימה את הליווי.

יש 2 קורסים ייעודיים שבסיומם מקבלים תעודה, שמאפשרת להשתלב במגוון תפקידים בתחום השיקום ובריאות הנפש, כגון מדריכים, מלווי שיקום, עמיתים מומחים, עובדים מקצועיים ומנהלים במסגרת שונות ובמוסדות שיקום שונים. קורסים אלה מתקיימים בעלות מסובסדת.

  • 1
    קורס הכשרה לצרכנים נותני שירות

    קורס שבמרכזו עומדת ההבנה שצרכנים שעברו תהליכי שיקום והתמודדות מוצלחים יכולים להיות מודל לחיקוי ולהעניק תמיכה משמעותית לאחרים.

    תכני הלימוד כוללים: בניית זהות מקצועית ומודעות עצמית, כלים לתקשורת בין-אישית, פיתוח היכולת להעניק תמיכה רגשית, הדרכה וכלים מעשיים, הבנה של מושגים מקצועיים בסיסיים בתחום, כולל שיקום, החלמה, ומודלים שונים של טיפול ושיקום ועוד.

    למידע על קורס הכשרה לצרכנים נותני שירות

  • 2
    קורס פרקטיקה של עמיתים מומחים

    קורס שמתמקד בפיתוח יכולות סיוע לזולת כתוצאה מניסיון חיים אישי. בקורס מקבלים כלים מעשיים להפיכת הידע האישי לכלי מקצועי במסגרת העבודה עם מתמודדים ומתמודדות אחרים.

    תכני הלימוד כוללים: הכשרה בשימוש בכלים ושיטות שמבוססות על ניסיון אישי, הכוונה ליישום ידע מתוך מיסיון אישי זה בשטח, כולל עבודה קבוצתית, הדרכה וייעוץ למתמודדים ופיתוח זהות מקצועית ייחודית.

    למידע על קורס פרקטיקה של עמיתים מומחים

שאלות נפוצות

התאמה לתפקיד של "צרכן נותן שירות" נובעת בעיקר מתחושת שליחות ורצון לתרום לאחרים. אם את או אתה מרגישים שמסע ההחלמה העניק לכם כלים וניסיון אישי שאחרים יכולים להפיק מהם תועלת, ייתכן מאוד שהתפקיד יתאים לכם מאוד. אם לדייק, זה לא רק עניין של יכולת, זו תשוקה לעזור, לשנות ולגעת בחייהם של אחרים. אם נגרם לך סיפוק בעת עזרה לחבר, או בזמן שיתוף מהידע שלך עם מישהו שעובר תקופה קשה, זה סימן שיש סיכוי גבוה להתאמתך.

ההכשרה היא לא תנאי בסיסי להשתלבות בעבודה, אבל היא יכולה להיות תשתית חשובה להשתלבות מיטבית ולמיקסום הסיכויים למציאת עבודה. במהלך ההכשרה מקבלים כלים חשובים לעבודת השיקום, לשיפור התקשורת הבין אישית, ולהתמודדות עם מצבים מורכבים – כל אלו הם חלק בלתי נפרד מהתפקיד. במילים אחרות: ההכשרה היא כמו מסע הכנה שבו שמכינים אותך למשימה משמעותית. גם כאן, ההכשרה היא מסע שבו מקבלים את כל מה שצריך כדי להצליח בתפקיד צרכן נותן שירות.

הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא לדעת שאת או אתה לא לבד. בתור "צרכן נותן שירות", יתנו לך הדרכה מקצועית ותמיכה מתמשכת, שיסייעו לך בקבלת החלטות מושכלת, וכן יספקו ליווי תומך לאורך כל הדרך.

הרצון והיכולת לתת לאחר תוך התאמה לצרכיו, מתן כבוד ושמירה על גבולות לצד מודעות עצמית והיכולת לקבל הדרכה וליווי.

אחד האתגרים המרכזיים הוא היכולת להפריד בין החוויות האישיות שלך לבין התפקיד המקצועי. לעיתים המתמודדים שיקבצו את השירות יספרו סיפורים שעשויים להזכיר לך את העבר שלך, וזה עשוי להיות מאתגר. נוסף על כך, להיות בעמדה של מתן שירות לאחרים, בזמן התמודדות עם האתגרים שלך, יכול לעיתים להרגיש כמו משא כבד, זה דורש יכולת לקבל עזרה ותמיכה כשצריך. נדרשת היכולת לכבד את האחר בלי שיפוטיות או דעה קדומה.

בהחלט! תהליך השילוב בעבודה כ"צרכן נותן שירות" הוא תהליך מותאם אישית, שבו לוקחים בחשבון את הכישורים, הניסיון וההעדפות האישיות שלך. יש גמישות רבה בבחירת המסגרת וסוג התפקיד שהכי מתאימים לכל אחד ואחת. בין אם זה בעבודה ישירה עם מתמודדים אחרים, בניהול קבוצות, או בתפקידים יותר אדמיניסטרטיביים. המטרה היא למצוא את המקום שבו אפשר להביא לידי ביטוי את הכוחות והיכולות הייחודיים שלך, ולהרגיש בנוח בסביבה שתומכת ומחזקת אותך.

תהליך הגשת סל שיקום

לתהליך באתר השירותים הממשלתי