מענים ותמיכה לאחר פגיעה מינית
פגיעה מינית היא חוויה קשה שעלולה להשפיע עמוקות על הנפגעות והנפגעים, בטווח המיידי וגם לאורך זמן. ההתמודדות עם הטראומה עלולה להיות מאתגרת ומלווה ברגשות מורכבים כמו בלבול, חוסר אונים, כאב ואפילו תחושות של אשמה או בושה. לפעמים החשש מחשיפה או חוסר ודאות לגבי האפשרויות הקיימות עלולים להוביל להימנעות מבקשת עזרה ותמיכה. חשוב לדעת שאינך לבד, וישנם גורמים מקצועיים שיכולים לעזור לך.
לצד השירותים שניתנים במערכת הבריאות, קיימים מענים מגוונים מטעם גופים ממשלתיים, רשויות מקומיות ועמותות שונות, שמציעים ליווי, טיפול ותמיכה לנפגעים ונפגעות. שירותים אלו כוללים מרכזי טיפול ייעודיים, מסגרות שיקומיות, מרכזי הגנה לילדים ונוער וכן מוקדי סיוע טלפוניים ודיגיטליים שמעניקים ליווי וייעוץ.
בכל אחד מהמענים הבאים ניתן טיפול מקצועי ורגיש. חשוב לפנות לגורם המתאים בהתאם לצרכים האישיים, על מנת לקבל את המענה המדויק והמותאם ביותר. השירותים השונים פועלים תוך הקפדה על פרטיות וזכויות הנפגעים והנפגעות, במטרה להעניק תמיכה, ליווי וכלים להתמודדות.
מרכזים מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי
כדי לקבל הפניה לאחד ממרכזי הטיפול מטעם משרד הרווחה והביטחון החברתי, יש לפנות אל העובד או העובדת הסוציאלית במחלקה לשירותים חברתיים באזור מגוריך.
מוקד מידע וסיוע של משרד הרווחה והביטחון החברתי שפועל 24/7: 118
מרכזי הגנה לקטינים וקטינות (בית לין) - מענה בין משרדי
ברחבי הארץ פועלים מרכזי הגנה ייעודיים שמספקים מענה ראשוני לילדים ובני נוער שנפגעו מינית, פיזית או נפשית, או שסבלו מהזנחה קשה. המרכזים מעניקים תמיכה וליווי בתהליך בירור נסיבות הפגיעה, ייעוץ לגבי האפשרויות העומדות בפני הנפגעים והנפגעות ובני משפחותיהם וליווי בהליכי חקירה, בהתאם לצורך.
מרכזי ההגנה מיועדים לילדים ובני נוער בגילאי 3–18 שחוו ונפגעו מהתעללות מינית, פיזית, נפשית והזנחה, לילדים שהיו עדים לעבירות מין או אלימות, לילדים מתחת לגיל 12 שפגעו מינית, ולבני משפחה מלווים. ייחודם של מרכזים אלו הוא בגישה הרב-מקצועית, שמאגדת תחת קורת גג אחת אנשי ונשות מקצוע מתחומים שונים, בהם: חקירת ילדים, משטרה, עבודה סוציאלית, רפואה ומשפט. השירותים ניתנים בסביבה ידידותית ומותאמת לילדים, תוך שמירה על זכויותיהם ורווחתם, והחלטות ההתערבות מתקבלות בשיתוף עם המשפחה.
השירות ניתן ללא עלות, והפנייה יכולה להיעשות ישירות למרכז ההגנה הקרוב למקום המגורים, על ידי ההורים, הילדים עצמם, המשטרה, מוסדות חינוך, שירותי הרווחה או כל גורם מקצועי המעורב בטיפול, חינוך או חקירת ילדים ובני נוער שנפגעו.
מרכזי הגנה אלו פועלים מתוקף חוק סיוע לקטינים נפגעי עבירות מין או אלימות (2008).
מוקד 105: המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת
המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, שמפעיל את מוקד 105, הוא מערך ייחודי שמספק מענה מיידי לפגיעות, אלימות ופשיעה נגד קטינים וקטינות שמתבצעות במרחב הדיגיטלי. המוקד פועל בשיתוף פעולה בין משטרת ישראל ומשרדי הרווחה, החינוך, הבריאות, המשפטים והביטחון הלאומי, ומטרתו להבטיח הגנה, ליווי וסיוע לילדים וילדות, בני ובנות נוער עד גיל 18 ובני משפחותיהם שמתמודדים עם פגיעות ברשת.
המוקד נותן מענה לפגיעות כמו הטרדה מינית, סחיטה מינית, הפצת תכנים פוגעניים, פדופיליה ועבירות נוספות במרחב המקוון. בנוסף, השירות מסייע גם להורים, אנשי חינוך ואנשי מקצוע הזקוקים להכוונה בנוגע לטיפול במקרים של פגיעה ברשת.
ייחודו של מוקד 105 הוא בשילוב גישה רב-תחומית, המאגדת תחת קורת גג אחת אנשי מקצוע מתחומים שונים, בהם: חקירת פשיעה מקוונת, עבודה סוציאלית, טיפול רגשי וייעוץ משפטי. תהליך ההתערבות כולל בדיקת הפנייה, הערכת מצבי סיכון, בניית תוכנית התערבות מותאמת ותיאום המשך טיפול עם גורמי הרווחה והחינוך בקהילה. במקרים של חשד לפגיעה מינית או אלימות, המוקד מפנה להמשך טיפול במרכזי הגנה ייעודיים.
השירות ניתן ללא עלות, 24/7. אפשר לפנות למוקד בטלפון 105 מכל טלפון נייד או קווי.
ביטוח לאומי
נכות כללית וזכויות נלוות
המוסד לביטוח לאומי מכיר בזכויות של נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ומאפשר הגשת תביעות במסלולים שונים, בהתאם למצב הבריאותי ולהשפעות של הפגיעה הפיזיות והנפשיות. אפשר להגיש תביעה לנכות כללית ובמקרים מסוימים גם לקצבת נכות מעבודה. התהליך כולל הערכה של ועדה רפואית, שבוחנת את המצב הרפואי והתפקודי של הפונה, מתוך הבנה שגם התמודדות נפשית בעקבות פגיעה מינית עלולה להשפיע על היכולת להשתלב בשגרת החיים ובעולם התעסוקה.
חשוב לדעת:
- אפשר להגיש תביעה לנכות בביטוח הלאומי גם אם לא הוגשה תלונה במשטרה.
- אין הגבלת זמן להגשת התביעה מהיום שבו אירעה הפגיעה.
- אפשר להגיש תביעה על כל סוג של פגיעה מינית.
פרויקט לב
כחלק מהמאמצים לשפר את הגישה לזכויות, הקים הביטוח הלאומי את "פרויקט לב", שמיועד לנפגעות ונפגעי אלימות מינית. הפרויקט פועל בשלב זה כפיילוט, ובמסגרתו הוכשרו צוותים ייעודיים בכל אחד מסניפי הביטוח הלאומי. צוותים אלה מלווים באופן אישי את הפונות והפונים לאורך כל התהליך מול הביטוח הלאומי – תוך הקפדה על רגישות, דיסקרטיות, והבנה של המורכבות הרגשית והבירוקרטית. הליווי לא מותנה בהצגת מסמכים רשמיים או בקיומו של תיק במשטרה.
כדי לקבל ליווי מצוות "פרויקט לב", אפשר לפנות דרך האזור האישי של הביטוח הלאומי, באמצעות טופס "צור קשר" למחלקה הרלוונטית לתביעה שמוגשת (כגון נכות כללית, הבטחת הכנסה ועוד).
יד מכוונת
אפשר להיעזר במרכזי "יד מכוונת", שמסייעים בהכנת התיק הרפואי ובהגשת התביעה. השירות ניתן ללא תשלום, על ידי צוותים מקצועיים הכוללים רופאות ורופאים מומחים במגוון תחומים, ביניהם פסיכיאטריה, רפואת משפחה, רפואה תעסוקתית ועוד – וכן מזכירות רפואיות מיומנות.
למידע נוסף על זכאות, אופן הגשת תביעה, פרויקט לב והוועדות הרפואיות – מומלץ להיכנס לאתר הביטוח הלאומי
איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית
ברחבי הארץ פועלים מרכזי סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, המעניקים מענה מיידי, תמיכה וליווי לנפגעות ונפגעים, בני משפחותיהם ואנשי מקצוע המתמודדים עם השלכות הפגיעה.
מרכזי הסיוע נותנים מענה לנפגעות ונפגעים מכל המגזרים, הגילאים והמגדרים, וכן לבני משפחה ולגורמים מקצועיים הזקוקים לייעוץ והכוונה. השירותים ניתנים ללא עלות ובסודיות מלאה, ואין חובה להזדהות בעת הפנייה.
הצוותים במרכזים אלה מורכבים מאנשי ונשות מקצוע מתחומים שונים, כגון עבודה סוציאלית, משפטים, פסיכולוגיה וחינוך, וכן מתנדבות ומתנדבים שעברו הכשרה מקצועית בתחום. השירותים ניתנים בסביבה תומכת, דיסקרטית וללא עלות, במטרה לסייע לנפגעות ולנפגעים להתמודד עם השלכות הפגיעה ולהעניק מענה מיטבי לכל פונה.
במרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ניתנים מגוון שירותים המותאמים לצרכים האישיים של הפונים והפונות, תוך שמירה על דיסקרטיות מלאה:
- קווי חירום הפועלים 24/7: מתן תמיכה רגשית מיידית לנפגעות ולנפגעים, כולל אוזן קשבת, מידע והכוונה להמשך סיוע.
- שירותי צ'אט אנונימיים: אפשרות לקבלת תמיכה דיסקרטית ומיידית באמצעות הודעות כתובות, ללא צורך בזיהוי.
- ייעוץ וליווי משפטי: מידע והכוונה בנוגע לזכויות הנפגעות והנפגעים, הליכים פליליים, הגשת תלונה, וסיוע בהתמודדות עם מערכת החוק.
- הכוונה לטיפול רגשי ותמיכה קהילתית: הפניה למטפלים ומטפלות בעלי מומחיות בתחום הטראומה, קבוצות תמיכה, ושירותי רווחה המספקים מענה מותאם.
- הדרכה והכשרה לאנשי מקצוע: מתן הכשרות, ייעוץ והכוונה לאנשי טיפול, חינוך, בריאות ורווחה, על מנת לשפר את יכולתם לסייע לנפגעות ולנפגעים.
מספרי הטלפון העיקריים לפנייה למרכזי הסיוע
- קו סיוע ארצי לנשים: 1202 מענה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
- קו סיוע ארצי לגברים: 1203 מענה 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע.
- קו סיוע ארצי לנשים וילדים דתיים: 02-6730002 או 2511*.
- קו סיוע ארצי לגברים ונערים דתיים: 02-5328000.
- קווי סיוע ארציים בשפה הערבית: 04-8533044, 04-6566813.
- קו סיוע ותמיכה לקהילה הלהט"בית: 2982* ראשון-חמישי ומוצ"ש בין השעות 19:30–22:30.
- עמותת ער"ן - עזרה ראשונה נפשית אנונימית: 1201