אבני דרך בהתפתחות: מגיל שנתיים עד 3 שנים
הילד או הילדה שלך גדלים ומתפתחים, מדברים, משחקים ולומדים כל יום דברים חדשים. משמח לדעת שילדים וילדות נולדים עם כישורים טבעיים, ייחודיים ודינמיים ללמידה ולהתפתחות. הם זקוקים לסביבה מצמיחה ולמשפחה תומכת, מאפשרת ומקדמת, שמתאימה לצרכים ולתכונות המולדות שלהם כדי לגדול ולצמוח בצורה הטובה ביותר. הקשר עם ההורים והסביבה משפיע מאוד על הדרך שבה הם יממשו את הפוטנציאל ההתפתחותי שנולדו איתו.
חשוב לזכור שילדים הם שונים זה מזה ומתפתחים בזמנם. ועדיין, יש אבני דרך צפויות בהתפתחות שלהם, ואפשר לעקוב אחריהן ולראות איך הילד או הילדה שלך מתקדמים לפיהן. כשמכירים את אבני הדרך הללו, אפשר להציע להם פעילויות, משחקים וחוויות המותאמים לגיל, שיפתחו ויעזרו לקדם אותם.
אבני הדרך בהתפתחות
-
התפתחות שפה
- דיבור למטרת תקשורת - הבעת רגשות, שאילת שאלות ושיתוף בחוויות.
- כינוי חפצים בשם (שיום).
- הבנת פעולות ללא מחווה מלווה (למשל, הבנה כשאומרים להם "תן לי את הכוס" מבלי להצביע על הכוס).
- צירוף אחד של לפחות שתי מילים למשפט (למשל אמא מים, אבא בא).
-
התפתחות מוטורית
- ריצה ללא נפילות.
- עלייה וירידה במדרגות עם תמיכה במעקה.
-
התפתחות חברתית
- השתתפות בפעילויות יום-יום.
- חיקוי ציור של קווים אופקיים, מאונכים ומעגליים.
- משחק סימבולי (למשל, השכבת הבובה לישון).
-
1שאלות מתרגלות חשיבה
חשוב לעודד את הילד או הילדה שלך לקיים איתך שיחה על ידי חידות ומשחקי שאלה, בזמן פעולות יומיומיות, למשל בדרך לגן, באמבטיה, בזמן ההלבשה, בארוחה ועוד. כך אפשר לתרגל הבנת פעולות וחשיבה. למשל, "מה יש בשמיים שמאיר ביום?", או "למה משתמשים במטרייה?".
-
2ספרים, רבותיי, ספרים
בשלב הזה כדאי לקרוא יחד, אפילו בלי לדעת אותיות. אפשר להושיב את הילד או הילדה שלך בחיקך, ליצור מגע נעים או קשר עין בזמן הסיפור. כדאי לעקוב באצבע שלך אחרי המילים בספר כדי ליצור את ההבנה של מילים נפרדות. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם: אפשר לדבר על הדמויות – מה הן עושות, חושבות, מרגישות. כדאי גם להרחיב, לשאול שאלות ולייצר שיחה, שיכולה אפילו לחבר את מה שקורה בספר לאירועים מחיי היומיום.
-
3גן משחקים הוא מקום מעולה ללמידה והתנסות
חשוב לעודד את הילד או הילדה שלך להיות פעילים בזמן המשחק במגרש המשחקים, לשחק במשחקי כדור, לטפס על מתקנים, לרכוב על תלת אופן או אופני איזון, לקפוץ ממשטחים לא גבוהים, לאתגר את שיווי המשקל שלהם ועוד.
-
4"אני לבד!" – זה הזמן לעודד עצמאות
כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לעשות פעולות פשוטות יומיומיות בעצמם. למשל, לאכול לבד, לעזור בבית (לסדר צעצועים, להכניס כביסה למכונה), להתלבש או לפשוט את הבגדים. טיפ: כדאי להתחיל עם הפיג'מה בערב, לא עם הבגדים לגן בבוקר… זה יכול לקחת יותר זמן בהתחלה, אבל הסבלנות משתלמת.
-
5טוש, פנדה, עיפרון
חשוב לתת לילדים ולילדות להתנסות, לצייר ולקשקש בכלי כתיבה שונים, טושים וצבעים ובמשחקי התאמה. אפשר גם לקרוא לצבעים בשמם ולהתחיל להשתמש בשמות תואר: הטוש הזה ארוך, צבע הפנדה הזה קצר, הגואש רטוב, העיפרון דק, וכדומה.
-
6בין מציאות לדמיון
בזמן משחק משותף, כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לשחק במשחקי דמיון עם פריטי משחק מוכרים, תוך חיקוי מצבים מחיי היומיום. למשל, "הבובה לא מרגישה טוב והולכת לרופאה", או "הבובה צריכה להתקלח ולישון כי כבר מאוחר".
-
7הכי פשוט הוא לפעמים הכי טוב
אין צורך לקנות במיוחד משחקים. אפשר להשתמש בחפצים שיש לך בבית כמו קופסאות, טושים, בובות, קוביות. הרבה פעמים מגלים שמכל המשחקים שמסתובבים בסלון, ילדים וילדות מעדיפים לשחק במגירה של קופסאות הפלסטיק. כדאי לשחק איתם בהתאמת סוגי חפצים דומים, צבעים זהים בחפצים שונים, גדלים שונים ועוד.
-
8אולי זה יותר מדי?
חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של הילד או הילדה שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מידי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, כדאי "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים.
לשמור על הבטיחות
לשמור על הבטיחות
בכל פעילות עם הילד או הילדה שלך, חשוב להקפיד על הבטיחות. נכון, עכשיו נראה שהם כבר יותר חזקים ואולי כבר רוצים לעשות הכול לבד, אבל האחריות על ביטחונם ושלומם בכל זמן היא שלך.
לא פחות חשוב: לדאוג גם לעצמך
הורות יכולה להיות חוויה מדהימה וגם מאוד מאתגרת. כמו שבטח חווית, כדי להיות הורה נדרשת סבלנות, הקשבה והתמדה. לכן, חשוב לדאוג גם לעצמך ולעשות משהו בשבילך, שימלא אותך וייתן לך כוח. לדאוג לעצמך זה לא פינוק או מותרות, אלא חלק בלתי נפרד מלהיות הורה. כדאי לנסות לשלב בשגרה זמן, אפילו קצר, שבו אפשר לתכנן (ולבצע!) משהו שיעשה לך טוב. כך אפשר לחזור לילד או לילדה בכוחות מחודשים, עם יותר סבלנות והקשבה.