מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

אבני דרך בהתפתחות: מגיל שנתיים עד 3 שנים

11 יולי 2024

אבני הדרך בהתפתחות

  • התפתחות שפה
    • דיבור למטרת תקשורת - הבעת רגשות, שאילת שאלות ושיתוף בחוויות. 
    • כינוי חפצים בשם (שיום).
    • הבנת פעולות ללא מחווה מלווה (למשל, הבנה כשאומרים להם "תן לי את הכוס" מבלי להצביע על הכוס).
    • צירוף אחד של לפחות שתי מילים למשפט (למשל אמא מים, אבא בא). 
  • התפתחות מוטורית
    • ריצה ללא נפילות.
    • עלייה וירידה במדרגות עם תמיכה במעקה.
  • התפתחות חברתית
    • השתתפות בפעילויות יום-יום.
    • חיקוי ציור של קווים אופקיים, מאונכים ומעגליים.
    • משחק סימבולי (למשל, השכבת הבובה לישון).
  • 1
    שאלות מתרגלות חשיבה

    חשוב לעודד את הילד או הילדה שלך לקיים איתך שיחה על ידי חידות ומשחקי שאלה, בזמן פעולות יומיומיות, למשל בדרך לגן, באמבטיה, בזמן ההלבשה, בארוחה ועוד. כך אפשר לתרגל הבנת פעולות וחשיבה. למשל, "מה יש בשמיים שמאיר ביום?", או "למה משתמשים במטרייה?".

  • 2
    ספרים, רבותיי, ספרים

    בשלב הזה כדאי לקרוא יחד, אפילו בלי לדעת אותיות. אפשר להושיב את הילד או הילדה שלך בחיקך, ליצור מגע נעים או קשר עין בזמן הסיפור. כדאי לעקוב באצבע שלך אחרי המילים בספר כדי ליצור את ההבנה של מילים נפרדות. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם: אפשר לדבר על הדמויות – מה הן עושות, חושבות, מרגישות. כדאי גם להרחיב, לשאול שאלות ולייצר שיחה, שיכולה אפילו לחבר את מה שקורה בספר לאירועים מחיי היומיום.

  • 3
    גן משחקים הוא מקום מעולה ללמידה והתנסות

    חשוב לעודד את הילד או הילדה שלך להיות פעילים בזמן המשחק במגרש המשחקים, לשחק במשחקי כדור, לטפס על מתקנים, לרכוב על תלת אופן או אופני איזון, לקפוץ ממשטחים לא גבוהים, לאתגר את שיווי המשקל שלהם ועוד.

  • 4
    "אני לבד!" – זה הזמן לעודד עצמאות

    כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לעשות פעולות פשוטות יומיומיות בעצמם. למשל, לאכול לבד, לעזור בבית (לסדר צעצועים, להכניס כביסה למכונה), להתלבש או לפשוט את הבגדים. טיפ: כדאי להתחיל עם הפיג'מה בערב, לא עם הבגדים לגן בבוקר… זה יכול לקחת יותר זמן בהתחלה, אבל הסבלנות משתלמת.

  • 5
    טוש, פנדה, עיפרון

    חשוב לתת לילדים ולילדות להתנסות, לצייר ולקשקש בכלי כתיבה שונים, טושים וצבעים ובמשחקי התאמה. אפשר גם לקרוא לצבעים בשמם ולהתחיל להשתמש בשמות תואר: הטוש הזה ארוך, צבע הפנדה הזה קצר, הגואש רטוב, העיפרון דק, וכדומה.

  • 6
    בין מציאות לדמיון

    בזמן משחק משותף, כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לשחק במשחקי דמיון עם פריטי משחק מוכרים, תוך חיקוי מצבים מחיי היומיום. למשל, "הבובה לא מרגישה טוב והולכת לרופאה", או "הבובה צריכה להתקלח ולישון כי כבר מאוחר".

  • 7
    הכי פשוט הוא לפעמים הכי טוב

    אין צורך לקנות במיוחד משחקים. אפשר להשתמש בחפצים שיש לך בבית כמו קופסאות, טושים, בובות, קוביות. הרבה פעמים מגלים שמכל המשחקים שמסתובבים בסלון, ילדים וילדות מעדיפים לשחק במגירה של קופסאות הפלסטיק. כדאי לשחק איתם בהתאמת סוגי חפצים דומים, צבעים זהים בחפצים שונים, גדלים שונים ועוד.

  • 8
    אולי זה יותר מדי?

    חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של הילד או הילדה שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מידי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, כדאי "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים.

לשמור על הבטיחות

לשמור על הבטיחות


מידע לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל