אבני דרך בהתפתחות: מגיל 5 שנים עד גיל 6 שנים
לא להאמין שבקרוב נפרדים… הביקור בטיפת חלב בגיל 5–6 שנים הוא ביקור מסכם, שבוחן בין היתר את המוכנות של הילד או הילדה שלך לכיתה א'. חשוב לזכור שילדים הם שונים זה מזה ומתפתחים בזמנם, ושכל ילד וילדה נולדים עם כישורים טבעיים ודינמיים ללמידה והתפתחות הייחודיים להם. לקראת התקופה החדשה והכישורים החדשים שיידרשו מהם, הילדים והילדות זקוקים לסביבה מצמיחה ולמשפחה תומכת, מאפשרת ומקדמת, שמתאימה לצרכים ולתכונות המולדות שלהם כדי לגדול ולצמוח בצורה הטובה ביותר. הקשר עם ההורים והסביבה משפיע מאוד על הדרך שבה הם יממשו את הפוטנציאל ההתפתחותי שנולדו איתו.
אבני הדרך בהתפתחות
-
התפתחות שפה
- תיאור תמונה תוך שימוש בפעלים ובזמנים נכונים.
- מענה על שאלות התמצאות (שם מלא, גיל, כתובת), מראים עצמאות.
-
התפתחות מוטורית
- קפיצה על רגל אחת.
- הליכת עקב בצד אגודל (הליכה של רגל אחרי רגל, כשהעקב של הרגל הקדמית נוגע באצבעות הרגל האחורית).
- ציור דמות של אדם.
- העתקת צורות גיאומטריות כמו האות X או משולש, שולטים במיומנויות מוטוריות.
-
התפתחות חברתית
- משחק עם חברים (קבוצת השווים) בהנאה ויודעים את משמעותם של חוקים.
דרכים שיכולות לקדם את ההתפתחות
כדאי להמשיך עם מה שעשיתם עד עכשיו, ולחזק מיומנויות אלו במגוון דרכים:
-
1דמיון, יצירה ומשחק
יצירה בחומרים מגוונים מאפשרת לילדים ולילדות ללמוד על היכולות שלהם, לפתח מיומנויות מוטוריקה עדינה, להשתמש בדמיון שלהם – ולדבר על זה. כדאי לעודד אותם לעשות יצירות מגוונות תוך שימוש בצבעים, ציור, גזירה, משחק בבצק, העתקת צורות ועוד. זו גם הזדמנות טובה ללמוד מספרים: "יש לנו כאן ארבעה כדורי בצק, שנספור יחד? אחד, שניים, שלושה, ארבעה". זה גם הזמן לעודד העתקה וכתיבה של אותיות וכתיבה של השם שלהם.
בשלב זה, כדאי לעודד ילדים וילדות לשחק עם בני גילם במשחקים כמו מחבואים, תופסת וכדור. יכול להיות שבהתחלה הם יצטרכו עזרה והשתתפות שלך במשחק. כדאי גם להשאיר זמן למשחק חופשי ומגוון בבית ובחצר, משחקי חשיבה, משחקי דמיון ועוד. אפשר גם ליצור יחד פינת תחפושות.
-
2בואו נדבר על זה
מיומנויות שיחה חשובות לתקשורת בין אישית ולפיתוח אוצר המילים. הן יוצרות אצל הילדים והילדות חוויה שמבינים אותם, והן בונות את הביטחון העצמי ואת המיומנות לספר ולשתף איך הם מרגישים ומה הם חווים. כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לשיחה תוך כדי טיול, השתתפות בעבודות הבית, פעילות בחוץ ועוד. אפשר לכוון אותם לספר על החוויות שלהם מהיום שעבר, ולשלב בשיחה שאלות, שיח על רגשות, למידה של מילים ומושגים חדשים ועוד.
-
3ראשית קריאה
גם בשלב הזה מומלץ להמשיך בקריאה משותפת. כדאי לשלב זמן קריאה כחלק משגרת היום, למשל לפני השינה. חשוב למצוא זמן שקט, גם אם הוא קצר, ליצור מגע נעים ולקרוא או להקריא יחד סיפור. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם על הרגשות שהסיפור מעלה ועל החוויות והרגשות שחוות הדמויות. אפשר להתחיל לעבור על אותיות ומילים ולזהות אותן, ולהתאים איור למילה.
-
4שני חברים יצאו לדרך
בשלב זה, לילדים ולילדות יש בדרך כלל חבר או חברה קרובים וזה מצוין. חשוב לעודד קשרים חברתיים, שכן חברויות יוצרות תחושת שייכות ומסייעות ברכישת מיומנויות חשובות: לחלוק, לשתף פעולה, לפעול בתורים, לפתור בעיות ועוד. יש ילדים שישמחו להיפגש עם חברים וחברות בשעות אחר הצהריים, ובהתחלה יכול להיות שיהיה צורך בעזרה שלך בארגון המפגש.
לשמור על הבטיחות
לשמור על הבטיחות
בכל פעילות עם הילד או הילדה שלך, חשוב להקפיד על הבטיחות. נכון, עכשיו נראה שהם כבר יותר חזקים ואולי כבר רוצים לעשות הכול לבד, אבל האחריות על ביטחונם ושלומם בכל זמן היא שלך.
לא פחות חשוב: לדאוג גם לעצמך
הורות יכולה להיות חוויה מדהימה וגם מאוד מאתגרת. כמו שבטח חווית, כדי להיות הורה נדרשת סבלנות, הקשבה והתמדה. לכן, חשוב לדאוג גם לעצמך ולעשות משהו בשבילך, שימלא אותך וייתן לך כוח. לדאוג לעצמך זה לא פינוק או מותרות, אלא חלק בלתי נפרד מלהיות הורה. כדאי לנסות לשלב בשגרה זמן, אפילו קצר, שבו אפשר לתכנן (ולבצע!) משהו שיעשה לך טוב. כך אפשר לחזור לילד או לילדה בכוחות מחודשים, עם יותר סבלנות והקשבה.