כסאות בטיחות: קנייה ושימוש בטוח
תאונות דרכים הן גורם מרכזי בישראל לתמותת ילדים. על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כ-2,100 ילדים וילדות נפגעים בתאונות דרכים בכל שנה, כש-60% מהם נפגעו בזמן נסיעה ברכב הפרטי של הוריהם. תאונות דרכים יכולות להתרחש בכל מקום ובכל זמן, גם בנסיעות קצרות או קרוב לבית.
לפי הנתונים שאספה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שימוש נכון בכיסא בטיחות, הכולל התקנה נכונה, עיגון איכותי וחגירה טובה בהתאם לגיל ומשקל הילד או הילדה - מפחיתים את הסיכוי להיהרג בתאונה בכ- 45% ואת הסיכוי לפציעה חמורה בכ-50%.
בטיחות הילדים היא לפני הכל. לכן, כיסא בטיחות הוא פריט חובה בכל רשימת קניות לקראת לידה ולקראת הצטרפותם של תינוק או תינוקת חדשים למשפחה. המבחר בשוק הוא עצום, קיימים מותגים רבים עם סוגים שונים של כסאות בטיחות המתאימים לשלבים ומשקלים שונים של ילדים. רגע לפני שאתם יוצאים לחנות, חשוב לנו לעשות לכם סדר ולהכיר לכם את כל הקריטריונים החשובים ביותר לרכישת כיסא בטיחות המתאים עבורכם.
הבחירה בכיסא תלויה בצרכים האישיים שלכם, בנוחות של התינוק או התינוקת שלכם ובהתאמה לרכב שלכם. לאחר שהכיסא ברשותכם, חשוב שתקפידו על עגינה נכונה למושב הרכב וחגירה נכונה של התינוקות בכל נסיעה.
חשוב לזכור, הילדים והילדות שלנו גדלים במהירות, לכן מומלץ להיות ערניים לקצב שלהם ולבחור כיסא שמאפשר כיוון והתאמה לגודלם. כמו כן, מומלץ לקרוא את ספר הרכב בכל שלב, מהסיבה שיש רכבים בהם יש הגבלות מיוחדות בנוגע להתקנת כסאות בטיחות.
סוגי כסאות בטיחות
כך תבחרו כיסא בטיחות
-
תאריך ייצור
בודקים שתאריך ייצור כיסא הבטיחות שנמצא על גב הכיסא, הוא תאריך עדכני שקרוב למועד הרכישה. הכיסאות, גם כאלה שלא היו בשימוש, מאבדים מהחוזק שלהם בגלל התיישנות החומרים ואז הופכים לפחות בטיחותיים. אם לא מצויין תאריך ייצור במדבקה או בספר היצרן של כיסא הבטיחות, מומלץ שלא להשתמש בהם מעבר ל-10 שנים ממועד הרכישה.
-
התאמה לצרכים שלכם
מוודאים שכיסא הבטיחות מתאים לגיל, למשקל ולגובה של הילד או הילדה שלכם. בודקים האם נוח לכם לתפעל את הכיסא, לדוגמה: לחגור את הרצועות הפנימיות, לשנות את גובה יציאת הרצועות, לשנות את זווית ישיבה ועוד.
-
עמידה בתקן בטיחות
רוכשים רק כיסא בטיחות שעומד בתקן. זה יכול להיות תקן אמריקאי או תקן אירופאי.
-
התאמה לרכב
חשוב להיעזר בספר הרכב, כדי לדעת אם הכיסא שבחרתם מתאים לרכב שיש לכם. בדקו שחגורת הרכב שלכם ארוכה מספיק לעיגון הכיסא.
עיגון כיסא בטיחות לרכב
התקנה בטוחה ותקנית של כיסא הבטיחות, היא חשובה והכרחית לשמירה על הילדים שלנו. כיסא שהותקן כהלכה יישאר יציב גם אם תקרה חלילה תאונה או במהלך עצירה פתאומית.
לדגמי רכב שונים שמיוצרים החל משנת 2020 ואילך, יש לולאות עגינה ייעודיות לצורך עגינה של הכיסאות למושב האחורי. אם אתם לא בטוחים היכן נמצאות לולאות העגינה או האם בכלל יש ברכב שלכם לולאות מובנות, אפשר לבדוק זאת בספר הרכב. הלולאות נמצאות בדרך כלל במושבים הצדדיים מאחור, מימין ומשמאל למושב האמצעי. כאשר כיסא הבטיחות מותקן כראוי, בהתאם להוראות היצרן, אין הבדלי בטיחות בין דרכי העגינה עבור אותו כיסא.
אם אתם לא בטוחים שאתם יודעים או יכולים לעגן את הכיסא לרכב כמו שצריך, אפשר להיעזר בצוות החנות שבה רכשתם, כל עוד הם מוסמכים לכך ובעלי תעודת טכנאי כסאות בטיחות.
חגירה בטוחה של הילדים בכיסא בטיחות
- לפני שיוצאים לדרך, מוודאים שכיסא הבטיחות מעוגן כהלכה למושב הרכב, כך שהוא לא יכול לזוז יותר מ-2.5 ס“מ לכל צד.
- חשוב להקפיד על מתיחה והידוק של רצועות עיגון הכיסא, כפי שכתוב בהנחיות היצרן.
- לפני כל נסיעה מוודאים שרצועות הבטיחות מהודקות לגוף הילד או הילדה, כך שהרצועה מתוחה ואי אפשר לקפל אותה.
- אם אתם משתמשים בבוסטר או סלקל ללא בסיס, חשוב לעגן אותם היטב לרכב, גם אם הילד או הילדה לא יושבים בהם, כדי למנוע מהם לעוף בזמן בלימה ולפגוע בנוסעים האחרים ברכב.
- בישיבה נגד כיוון הנסיעה: חגורות הכתפיים צריכות לצאת בגובה הכתף או מעט מתחת. חשוב להקפיד על כך שזווית המושב לא תהיה זקופה מדי ובערך כ-30 מעלות.
- בישיבה עם כיוון הנסיעה: חגורות הכתף צריכות לצאת בגובה הכתף או מעט מעליה.
- מומלץ להמשיך ולהסיע ילדים במושב עם רצועות פנימיות עד כמה שאפשר ובמיוחד אם כיסא הבטיחות מאפשר ישיבה של ילד או ילדה מעל ל-18 קילו.
כיוון כיסא הבטיחות ברכב
הנחיית הבטיחות היא להושיב את הילדים נגד כיוון הנסיעה לפחות עד גיל שנתיים במושב המתאים לנתונים שלהם. מחקרים מצאו שתינוקות שיושבים נגד כיוון הנסיעה מוגנים פי 5 ביחס לתינוקות שיושבים עם כיוון הנסיעה. הסיבה לכך היא שבזמן תאונה הגוף נע בעוצמה קדימה לכיוון הנסיעה. אצל תינוקות ופעוטות חוליות הצוואר עדיין לא מפותחות מספיק ולכן התנועה החדה יכולה לגרום לנזק חמור בעמוד השדרה.
חשוב לדעת: החוק בישראל מחייב שתינוקות יישבו נגד כיוון הנסיעה, לפחות עד גיל שנה.
מיקום הכיסא ברכב
המושב הבטוח ביותר להסעת תינוקות הוא המושב האחורי. החוק מאפשר להושיב תינוק או תינוקת במושב הקדמי כל עוד הם חגורים בכיסא הבטיחות המתאים, נגד כיוון הנסיעה ורק עם כרית האוויר מנותקת. חובה לנתק את כרית האוויר כי בזמן תאונה היא מתנפחת בעוצמה רבה שיכולה להרוג ילד.
חשוב לדעת
חשוב לדעת
מחקרים מראים שכאשר תינוקות יושבים במושב הקדמי, ליד הנהג או הנהגת - הנהג או הנהגת פחות מרוכזים בנהיגה ועסוקים בטיפול בהם וכך מסכנים את עצמם ואת יתר הנוסעים שברכב. אפשר להתקין במושב האחורי מראה שתאפשר לנהג או לנהגת לצפות בתינוקות במהלך הנסיעה, להרגיע ולהשרות תחושת ביטחון.
הושבת ילדים ברכב מגיל 5
מ-18 קילו (סביב גיל 5) ועד גיל 10 או עד שהגיעו לגובה 1.45 מטר
ילדות וילדים צריכים לשבת במושב האחורי של הרכב עם כיסא מגביה (בוסטר) ולהיחגר בחגורות הבטיחות של הרכב. הבוסטר עוזר למקם את החגורה על אגן הירכיים ובמרכז בית החזה. ישיבה ללא בוסטר יכולה לגרום לכך שחגורת הבטיחות של הרכב, שלא מותאמת לגובה של ילדים, תגרום לפגיעות בטן וצוואר קשות, כולל חנק.
לרוב מעל גיל 10
אפשר לוותר על הבוסטר ולחגור את הילד או הילדה בחגורת הבטיחות של הרכב בתנאי שמתקיימים כל התנאים הבאים:
- הברכיים של הילד או הילדה מתקפלות בזווית של 90 מעלות בנוחות.
- החלק התחתון של חגורת הבטיחות של הרכב מונח על אגן הירכיים ולא מתרומם לבטן.
- החלק העליון של חגורת הבטיחות שמיועד לאזור הכתף, מונח במרכז בית החזה.
- הילד או הילדה יושבים באופן יציב ולא מחליקים מהמושב במהלך הנסיעה.
עד גיל 13 – ילדים יושבים במושב האחורי
המקום הבטוח ביותר לילדים וילדות עד גיל 13 הוא המושב האחורי. עד גיל זה מומלץ שלא להושיב את הילד או הילדה במושב הקדמי. הסיבה: מרבית תאונות הרכב הן תאונות חזית. כאשר אנחנו בוחרים להושיב תינוקות וילדים מאחור, אנחנו מצמצמים את פוטנציאל הפגיעה האפשרית.
דגשים לנסיעה בטוחה עם הילדים והילדות
- כל ילד והחגורה שלו: כל ילד וכל ילדה צריכים להיות חגורים באמצעות חגורה אחת. אסור לחגור שני ילדים בתוך חגורה - אפילו אם הם ילדים קטנים או ילדות קטנות.
- כל ילד יושב על כיסא: חשוב להימנע מלהושיב ילדים בכל גיל, על הברכיים של ילדים וילדות אחרים, או של נשים וגברים מבוגרים.
- על בטיחות לא מתפשרים: אם אין מספיק מקומות ברכב לכולם, לא נתפשר על הבטיחות ולא נכניס יותר אנשים ממספר המקומות שקיים ברכב.
נכתב בסיוע ארגון בטרם - המרכז הלאומי לבטיחות ובריאות ילדים (ע״ר)