אבני דרך בהתפתחות: מגיל שנה עד גיל שנה וחצי
שנה כבר חלפה מאז הלידה. מרגש להביט רגע אחורה ולראות כמה משמעותית הייתה השנה הזאת לילד או לילדה שלך, וכמה הזדמנויות חדשות להיכרות ולמידה מופיעות בכל יום. משמח לדעת שילדים וילדות נולדים עם כישורים טבעיים, ייחודיים ודינמיים ללמידה ולהתפתחות. הם זקוקים לסביבה מצמיחה ולמשפחה תומכת, מאפשרת ומקדמת, שמתאימה לצרכים ולתכונות המולדות שלהם כדי לגדול ולצמוח בצורה הטובה ביותר. הקשר עם ההורים והסביבה משפיע מאוד על הדרך שבה הם יממשו את הפוטנציאל ההתפתחותי שנולדו איתו.
חשוב לזכור שילדים הם שונים זה מזה ומתפתחים בזמנם. ועדיין, יש אבני דרך צפויות בהתפתחות שלהם, ואפשר לעקוב אחריהן ולראות איך הילד או הילדה שלך מתקדמים לפיהן. כשמכירים את אבני הדרך הללו, אפשר להציע להם פעילויות, משחקים וחוויות המותאמים לגיל, שיפתחו ויעזרו לקדם אותם.
אבני הדרך בהתפתחות
-
התפתחות שפה
- הבעת רצון במחווה או במילים.
- הצבעה על חפצים מוכרים לפי בקשה שלך.
- אמירה של 2 או 3 מילים.
-
התפתחות מוטורית
- קימה לעמידה עם תמיכה.
- הליכה עם תמיכה.
- הנחת קובייה בתוך כוס.
-
התפתחות חברתית
- יצירת קשר עין והדדיות במשחק משותף.
-
1זה הזמן לדבר על הא ועל דא
כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לקיים איתך שיח. הדרך לעשות זאת היא לציין את שמם של חפצים יומיומיים בזמן המשותף שלכם, למשל בדרך לגן, באמבטיה, בזמן ההלבשה, במהלך הארוחה ועוד. כדי שהילד או הילדה יכירו את הגוף שלהם, אפשר לנצל את זמן ההתלבשות והמקלחת כדי לתרגל וללמוד שמות של איברי גוף. אפשר גם להקריא להם סיפורים מתאימים. בשלב הזה, כדאי לעודד אותם להתאמץ קצת כדי להגיד לך מה הם רוצים: כשנראה שהם רוצים משהו – אפשר לחכות רגע ולתת להם הזדמנות לבקש במילים או במחוות, בהתאם לגיל, גם אם כבר הבנת מה הוא או היא רוצים.
-
2ספרים, רבותיי, ספרים
ילדים נהנים מסיפורים הרבה לפני שהם יודעים לקרוא או אפילו לדבר. אפשר להחזיק את הילד או הילדה בחיקך וליצור מגע נעים או קשר עין בזמן הסיפור. לא חייבים להקריא את הטקסט בדיוק, או אפילו לסיים את כל הספר. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם. אפשר להתייחס לדמויות, לקולות שהן משמיעות, לאיורים שמופיעים בספר ועוד. אפשר גם להקריא קטע, לעשות עצירה קצרה ולחכות לתגובה כמו קול או חיוך, ואז להגיב באופן דומה. למעשה, זוהי צורה ראשונית מאוד של שיחה. זו גם ההזדמנות להתבונן בילד או בילדה שלך, ללמוד על ההעדפות שלהם ולהתאים את עצמך אליהן.
-
3"אני לבד!" – זה הזמן לעודד עצמאות
נכון, רוב הזמן האכילה של הילד או הילדה שלך היא לא מסודרת או נקייה, אבל העצמאות הזו חשובה מאוד. כדאי להשתמש במזון מתאים, להקפיד על אכילה בטוחה ועל כלי אוכל שמתאימים לגיל שלו או שלה, והכי חשוב – ליהנות יחד. אפשר לנסות מגוון של מרקמים ולהשתמש בכלי אוכל בכל מיני גדלים וחומרים. כדאי לקרוא למאכלים ולכלים בשמם, להמציא עליהם שירים, ולעשות מה שגורם לך ולילד או לילדה שלך לחייך.
באותו האופן, כדאי לתת לילד או לילדה שלכם לשחק במגוון משחקים, ובכך לעודד סקרנות ולמידה וגם יכולת הפעלה מדויקת של הידיים.
-
4מנוחה? חה!
הילד או הילדה שלך הגיעו לגיל שבו הם רוצים ללכת, לעלות, לרדת וחוזר חלילה. מצד אחד, זה מעייף נורא. מצד שני, זאת הכנה מעולה להליכה יציבה ועצמאית. כדאי לעודד אותם להתקדם לעבר חפצים או אנשים בצורה הדרגתית, ותמיד בהשגחה. אפשר גם לעודד אותם לעלות ולרדת מדרגות, עם תמיכה ובצורה בטוחה.
-
5נשיקות זה כיף, וגם חשוב
נשיקות הן מיומנות התפתחותית חשובה מאוד. ליכולת לתת נשיקה יש משמעות חברתית, ובנוסף היא מעידה על התפתחות השליטה על שרירי הפה, השפתיים, הלשון והלחיים. השרירים האלה חשובים בהתפתחות הבעת השפה. אפשר לחזק יכולת זו על ידי משחקי תנועה וחיקוי של פעולות פה, לשון, שפתיים ולחיים. במילים אחרות: זה הזמן לנשיקות. אם הילד או הילדה שלך לא רוצים לנשק אנשים אחרים – זה בסדר גמור, הם ממש לא חייבים. תמיד אפשר להפריח נשיקות באוויר או לנשק את הבובה.
-
6אולי זה יותר מדי?
חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של הילד או הילדה שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מדי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, כדאי "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים. יכול להיות שכבר הספיק להם זמן המשחק.
לשמור על הבטיחות
לשמור על הבטיחות
בכל פעילות עם הילד או הילדה שלך, חשוב להקפיד על הבטיחות.
לא פחות חשוב: לדאוג גם לעצמך
הורות יכולה להיות חוויה מדהימה וגם מאוד מאתגרת. כמו שבטח חווית, כדי להיות הורה נדרשת סבלנות, הקשבה והתמדה. לכן, חשוב לדאוג גם לעצמך ולעשות משהו בשבילך, שימלא אותך וייתן לך כוח. לדאוג לעצמך זה לא פינוק או מותרות, אלא חלק בלתי נפרד מלהיות הורה. כדאי לנסות לשלב בשגרה זמן, אפילו קצר, שבו אפשר לתכנן (ולבצע!) משהו שיעשה לך טוב. כך אפשר לחזור לילד או לילדה בכוחות מחודשים, עם יותר סבלנות והקשבה.