מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

אבני דרך בהתפתחות: מגיל שנה עד גיל שנה וחצי

16 אפריל 2024

אבני הדרך בהתפתחות

  • התפתחות שפה
    • הבעת רצון במחווה או במילים.
    • הצבעה על חפצים מוכרים לפי בקשה שלך.
    • אמירה של 2 או 3 מילים.
  • התפתחות מוטורית
    • קימה לעמידה עם תמיכה.
    • הליכה עם תמיכה.
    • הנחת קובייה בתוך כוס.
  • התפתחות חברתית
    • יצירת קשר עין והדדיות במשחק משותף.
  • 1
    זה הזמן לדבר על הא ועל דא

    כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לקיים איתך שיח. הדרך לעשות זאת היא לציין את שמם של חפצים יומיומיים בזמן המשותף שלכם, למשל בדרך לגן, באמבטיה, בזמן ההלבשה, במהלך הארוחה ועוד. כדי שהילד או הילדה יכירו את הגוף שלהם, אפשר לנצל את זמן ההתלבשות והמקלחת כדי לתרגל וללמוד שמות של איברי גוף. אפשר גם להקריא להם סיפורים מתאימים. בשלב הזה, כדאי לעודד אותם להתאמץ קצת כדי להגיד לך מה הם רוצים: כשנראה שהם רוצים משהו – אפשר לחכות רגע ולתת להם הזדמנות לבקש במילים או במחוות, בהתאם לגיל, גם אם כבר הבנת מה הוא או היא רוצים.

  • 2
    ספרים, רבותיי, ספרים

    ילדים נהנים מסיפורים הרבה לפני שהם יודעים לקרוא או אפילו לדבר. אפשר להחזיק את הילד או הילדה בחיקך וליצור מגע נעים או קשר עין בזמן הסיפור. לא חייבים להקריא את הטקסט בדיוק, או אפילו לסיים את כל הספר. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם. אפשר להתייחס לדמויות, לקולות שהן משמיעות, לאיורים שמופיעים בספר ועוד. אפשר גם להקריא קטע, לעשות עצירה קצרה ולחכות לתגובה כמו קול או חיוך, ואז להגיב באופן דומה. למעשה, זוהי צורה ראשונית מאוד של שיחה. זו גם ההזדמנות להתבונן בילד או בילדה שלך, ללמוד על ההעדפות שלהם ולהתאים את עצמך אליהן.

  • 3
    "אני לבד!" – זה הזמן לעודד עצמאות

    נכון, רוב הזמן האכילה של הילד או הילדה שלך היא לא מסודרת או נקייה, אבל העצמאות הזו חשובה מאוד. כדאי להשתמש במזון מתאים, להקפיד על אכילה בטוחה ועל כלי אוכל שמתאימים לגיל שלו או שלה, והכי חשוב – ליהנות יחד. אפשר לנסות מגוון של מרקמים ולהשתמש בכלי אוכל בכל מיני גדלים וחומרים. כדאי לקרוא למאכלים ולכלים בשמם, להמציא עליהם שירים, ולעשות מה שגורם לך ולילד או לילדה שלך לחייך.

    באותו האופן, כדאי לתת לילד או לילדה שלכם לשחק במגוון משחקים, ובכך לעודד סקרנות ולמידה וגם יכולת הפעלה מדויקת של הידיים.

  • 4
    מנוחה? חה!

    הילד או הילדה שלך הגיעו לגיל שבו הם רוצים ללכת, לעלות, לרדת וחוזר חלילה. מצד אחד, זה מעייף נורא. מצד שני, זאת הכנה מעולה להליכה יציבה ועצמאית. כדאי לעודד אותם להתקדם לעבר חפצים או אנשים בצורה הדרגתית, ותמיד בהשגחה. אפשר גם לעודד אותם לעלות ולרדת מדרגות, עם תמיכה ובצורה בטוחה.

  • 5
    נשיקות זה כיף, וגם חשוב

    נשיקות הן מיומנות התפתחותית חשובה מאוד. ליכולת לתת נשיקה יש משמעות חברתית, ובנוסף היא מעידה על התפתחות השליטה על שרירי הפה, השפתיים, הלשון והלחיים. השרירים האלה חשובים בהתפתחות הבעת השפה. אפשר לחזק יכולת זו על ידי משחקי תנועה וחיקוי של פעולות פה, לשון, שפתיים ולחיים. במילים אחרות: זה הזמן לנשיקות. אם הילד או הילדה שלך לא רוצים לנשק אנשים אחרים – זה בסדר גמור, הם ממש לא חייבים. תמיד אפשר להפריח נשיקות באוויר או לנשק את הבובה.

  • 6
    אולי זה יותר מדי?

    חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של הילד או הילדה שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מדי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, כדאי "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים. יכול להיות שכבר הספיק להם זמן המשחק.

לשמור על הבטיחות

לשמור על הבטיחות


מידע לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל