טיפת חלב, נעים להכיר
הרגע המרגש הגיע, והתינוק או התינוקת שלך הגיעו אל העולם, ובבת אחת החיים עומדים להשתנות. בדרך עולות שאלות לקראת הטיפול בבית - איך להאכיל, לקלח, לחתל ולהלביש, איך להרגיע בכי, איך לשמור מכל פגע? השאלות האלה הן הכי טבעיות בעולם. התפקיד של טיפת חלב הוא קודם כל לעזור לך לתת לילד או לילדה שלך את ההתחלה הטובה ביותר. הצוות ילווה אותך, יקשיב לך, יענה על שאלות וייתן מידע מקצועי ואמין בכל שלב במסע הזה, החל מגיל לידה ועד גיל 6 שנים.
צוות טיפת חלב
הצוות בתחנות טיפת חלב כולל אחיות, רופאים ורופאות, שעברו הכשרה מיוחדת בבריאות הציבור: כל המפגשים הם עם אחות טיפת חלב, ובכמה מהם יהיו גם רופא או רופאה שיעשו בדיקה רפואית. בחלק מתחנות טיפת חלב יש גם סיוע מקצועי בתחומים נוספים, למשל תזונה.
השירותים שתקבלו בטיפת חלב
- הדרכה וליווי: הצוות בטיפת חלב מדריך ומלווה משפחות משלב תכנון ההריון, הכנה ללידה וגידול ילדים וילדות מגיל לידה ועד גיל 6 שנים.
- חיסונים: בטיפת חלב ניתנים חיסונים לפי תוכנית חיסוני השגרה לתינוקות ולילדים כדי למנוע הדבקה במחלות זיהומיות, שחלקן מסכנות חיים.
- מעקבי גדילה והתפתחות: במפגשים בטיפת חלב הצוות עורך לכל ילד וילדה מעקב גדילה, מעקב התפתחות, בדיקות שגרתיות, בדיקות רפואיות ובדיקת ראייה, כדי לוודא שהגדילה וההתפתחות שלהם תקינות. במקרה שיש צורך, האחיות יפנו אותך לייעוץ ולבדיקות נוספות.
- אורח חיים בריא: כדי לגדל ילדים וילדות בריאים הצוות בטיפת חלב מדריך איך לפתח אורח חיים בריא מבחינת הנקה, תזונה, בטיחות, היגיינה, בריאות השיניים, התפתחות ועוד, בהתאם לגיל.
- ייעוץ: בטיפת חלב אפשר לקבל ייעוץ להורים (ולהורים שבדרך) במגוון נושאים הקשורים להורות, למשל הנקה, שינה ותזונה.
קבלת שירות בתחנות טיפת חלב
תחנות טיפת חלב פזורות בכל רחבי הארץ. השירות בהן ניתן על ידי משרד הבריאות, קופות החולים, עיריית ירושלים ועיריית תל אביב-יפו. השירות בכל התחנות ניתן ללא תשלום.
- תחנות טיפת חלב של משרד הבריאות: נותנות שירות לכולם, ללא תלות בקופת החולים (כולל עובדות זרות ונשים ללא מעמד שיולדות בארץ).
- תחנות טיפת חלב של עיריות תל אביב-יפו וירושלים: נותנות שירות לתושבים שלהן, ללא תלות בקופת החולים.
- תחנות טיפת חלב של קופות החולים: נותנות שירות בעיקר למבוטחים שלהן.
תיאום תור: אחרי הלידה כדאי לאתר את תחנת טיפת חלב הקרובה למקום המגורים שלך ולתאם בה תור מראש למפגש הראשון.
המפגש הראשון בטיפת חלב
אלה הדברים שנעשים במפגש הראשון בטיפת חלב:
-
1שיחה אחרי הלידה
האחות תשמח לשמוע ממך מה שלומך ותסביר על תקופת משכב הלידה.
-
2הערכה גופנית
מעבר על מכתב השחרור מבית החולים, וסקירת מערכות הגוף של התינוק או התינוקת שלך כדי לבדוק סימטרייה, לוודא שאין חשש לצהבת, לפריחה או לירידה ניכרת במשקל ועוד.
-
3מעקב גדילה
מדידה של משקל, אורך (גובה) והיקף הראש של התינוק או התינוקת במסגרת מעקב גדילה.
-
4הדרכה
האחות תענה על שאלות שלך, ותדריך אותך בנושאים הקשורים בטיפול בתינוקות בשלבים הראשונים בחיים. המפגש בטיפת חלב הוא הזדמנות נהדרת להתייעץ, וכדאי להגיע עם שאלות מוכנות לגבי כל דבר שחשוב לך לדעת.
להכין תיק למפגש בטיפת חלב
כדאי לדעת שהמפגש הראשון בטיפת חלב נמשך כשעה ולפעמים אף יותר, ולכן חשוב להיערך מראש ולהביא איתך למפגש ציוד שיספיק לזמן הזה (יתר המפגשים נמשכים בדרך כלל כחצי שעה).
אלה הדברים שצריך להביא למפגשים בטיפת חלב:
- חיתול בד (כדי להניח עליו את התינוק או התינוקת בזמן הבדיקה).
- חיתולים ובגדים להחלפה.
- תמ"ל ובקבוק (במקרה שהאם לא מניקה).
- פנקס חיסונים.
- במפגש בראשון - צריך להביא גם את המסמכים הרפואיים שקיבלת לאחר הלידה.
מוקד ייעוץ טלפוני – קול הבריאות 5400*
לפעמים עולות שאלות גם מחוץ לשעות הקבלה של טיפת חלב, כמו "למה הוא לא מפסיק לבכות?", "היא ישנה כבר 5 שעות, זה תקין?". במקרים כאלה אפשר לפנות למוקד האחיות הטלפוני ב"קול הבריאות" (5400*). את המוקד מאיישות אחיות טיפת חלב, יועצות הנקה, יועצות שינה ותזונאיות מומחיות לגיל הרך, והן יכולות לתת מענה לפניות בנושאים שבאחריות טיפת חלב: שאלות על הנקה, התמודדות עם בכי, תופעות לוואי לאחר חיסונים, תזונה, קושי בשינה, התפתחות ועוד.
המוקד מציע שירות גם למשפחות שנמצאות למשל בתהליך פונדקאות והמעוניינות לקבל מענה לקראת הלידה או לאחריה בכל הנושאים הנוגעים לטיפול בתינוק, למענה טלפוני מחו"ל יש להתקשר למספר: 972-8-6241010.
השירות ניתן ללא תשלום להורים לילדים ולילדות מגיל לידה עד גיל 6 שנים מכל תחנות טיפת חלב:
משפחות שמקבלות טיפול בתחנת טיפת חלב של משרד הבריאות
יקבלו במוקד הטלפוני מענה שמבוסס על המידע בתיק הרפואי, לאחר הזדהות. אם ייתנו המלצות אישיות, הן יתועדו בתיק הרפואי של התינוק או התינוקת כדי לאפשר המשך מעקב וטיפול בתחנת טיפת חלב שלכם.
משפחות שמקבלות טיפול בטיפת חלב בקופת החולים
יקבלו במוקד הטלפוני מענה שמבוסס על המלצות והנחיות של משרד הבריאות, מפני שלאחיות במוקד אין אפשרות לראות את התיק הרפואי של התינוק או התינוקת.