מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

אבני דרך בהתפתחות: מגיל שנה וחצי עד שנתיים

8 מאי 2024

אבני הדרך בהתפתחות

  • התפתחות שפה
    • היכרות של לפחות איבר אחד בגוף.
    • אוצר מילים של יותר מ-10 מילים.
  • התפתחות מוטורית
    • הליכה ללא עזרה.
    • עלייה במדרגות עם עזרה.
    • אכילה עצמאית עם כפית.
    • משחק פונקציונלי (למשל הסעת מכוניות או שתייה מכוס). 
    • בניית מגדל קוביות.
  • התפתחות חברתית
    • כיווץ והבלטה של השפתיים כדי לתת נשיקה.
    • יוזמה לאינטראקציה או משחק הדדי.
  • 1
    זה הזמן לדבר על הא ועל דא

    כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לקיים איתך שיח. הדרך לעשות זאת היא לציין את שמם של חפצים יומיומיים בזמן המשותף שלכם, למשל בדרך לגן, באמבטיה, בזמן ההלבשה, במהלך הארוחה ועוד. כדי שהילד או הילדה יכירו את הגוף שלהם, אפשר לנצל את זמן ההתלבשות והמקלחת כדי לתרגל וללמוד שמות של איברי גוף. אפשר גם להקריא להם סיפורים מתאימים. בשלב הזה, כדאי לעודד אותם להתאמץ קצת כדי להגיד לך מה הם רוצים: כשנראה שהם רוצים משהו – אפשר לחכות רגע ולתת להם הזדמנות לבקש במילים או במחוות, בהתאם לגיל, גם אם כבר הבנת מה הוא או היא רוצים.

  • 2
    ספרים, רבותיי, ספרים

    אפשר להחזיק את הילד או הילדה בחיקך וליצור מגע נעים או קשר עין בזמן הסיפור. לא חייבים להקריא את הטקסט בדיוק, או אפילו לסיים את כל הספר. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם. אפשר להתייחס לדמויות – מה הן עושות, חושבות, מרגישות. כדאי גם להרחיב, לשאול שאלות ולייצר שיחה שיכולה אפילו לחבר את מה שקורה בספר לאירועים מחיי היומיום.

  • 3
    "אני לבד!" – זה הזמן לעודד עצמאות

    כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לעשות פעולות פשוטות בעצמם: לאכול לבד, לסייע בזמן ההתלבשות או ההתפשטות, לעשות פעילות פיזית כולל שימוש בכדור, מתקני חצר, אופני איזון ועוד. זה יכול לקחת יותר זמן בהתחלה, אבל הסבלנות משתלמת.

    זה גם הזמן להתחיל לדבר עם הילד או הילדה שלך על גמילה מחיתולים. חשוב לזכור שתהליך גמילה צריך להתחיל בהתאם לרמת המוכנות של הילד או הילדה, וכשיש פניות של המשפחה לתהליך. עדיף לא להתחיל בגמילה אם אין מוכנות ופניות לתהליך. אפשר להושיב אותו או אותה על האסלה, בלי חיתול ובזמן קבוע, למשל אחרי ארוחת הערב או לפני המקלחת, למשך כמה דקות. כך הם יוכלו להתנסות בעשיית צרכים ישירות לתוך האסלה.

    יש ילדים וילדות שהחוויה הזאת יכולה להיות מלחיצה עבורם. לכן חשוב לעשות את זה בהדרגה, תוך יצירת אינטראקציה חיובית עם שירים או דקלומים, ולתת חיזוקים חיוביים כמו חיבוק, או אמירת "כל הכבוד" (אבל לא לתת פרסים).

  • 4
    טוש, פנדה, עיפרון

    כהכנה לגן, חשוב לתת לילדים ולילדות להתנסות, לצייר ולקשקש בכלי כתיבה שונים, טושים וצבעים. אפשר גם לקרוא לצבעים בשמם ולהתחיל להשתמש בשמות תואר: הטוש הזה ארוך, צבע הפנדה הזה קצר, הגואש רטוב, העיפרון דק, וכדומה.

  • 5
    בין מציאות לדמיון

    בזמן משחק משותף, כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לשחק במשחקי דמיון עם פריטי משחק מוכרים, תוך חיקוי מצבים מחיי היומיום. למשל, "הבובה לא מרגישה טוב והולכת לרופאה", או "הבובה צריכה להתקלח ולישון כי כבר מאוחר".

  • 6
    הכי פשוט הוא לפעמים הכי טוב

    אין צורך לקנות במיוחד משחקים. אפשר להשתמש בחפצים שיש לך בבית כמו קופסאות, טושים, בובות, קוביות. הרבה פעמים מגלים שמכל המשחקים שמסתובבים בסלון, ילדים וילדות מעדיפים לשחק במגירה של קופסאות הפלסטיק. כדאי לשחק איתם בהתאמת סוגי חפצים דומים, צבעים זהים בחפצים שונים, גדלים שונים ועוד.

  • 7
    אולי זה יותר מדי?

    חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של הילד או הילדה שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מדי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, כדאי "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים.

לשמור על הבטיחות

לשמור על הבטיחות


מידע לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל