אבני דרך בהתפתחות: מגיל 3 חודשים עד חצי שנה
הזמן עובר מהר יותר ממה שאפשר לדמיין, התינוק או התינוקת לומדים דברים חדשים כל הזמן, ופתאום נשמע צחוק או גרגור מתוק. משמח לדעת שתינוקות נולדים עם כישורים טבעיים, ייחודיים ודינמיים ללמידה ולהתפתחות. הם זקוקים לסביבה מצמיחה ולמשפחה תומכת, מאפשרת ומקדמת, שמתאימה לצרכים ולתכונות המולדות שלהם כדי לגדול ולצמוח בצורה הטובה ביותר. הקשר עם ההורים והסביבה משפיע מאוד על הדרך שבה הם יממשו את הפוטנציאל ההתפתחותי שנולדו איתו.
חשוב לזכור שתינוקות הם שונים זה מזה ומתפתחים בזמנם. ועדיין, יש אבני דרך צפויות בהתפתחות שלהם, ואפשר לעקוב אחריהן ולראות איך התינוק או התינוקת שלך מתקדמים לפיהן. כשמכירים את אבני הדרך הללו, אפשר להציע להם פעילויות, משחקים וחוויות המותאמים לגיל, שיפתחו ויעזרו לקדם אותם.
אבני הדרך בהתפתחות
-
התפתחות מערכת החושים
- מעקב במבט בקו אנכי, למעלה למטה.
-
התפתחות שפה
- השמעת קולות מגוונים, כולל עיצורים (צלילים כמו בּה, מה, גה).
-
התפתחות מוטורית
- הרמת הראש ובית החזה בשכיבה על הבטן.
- הושטת יד ואחיזה בחפצים.
- קירוב הידיים לקו האמצע של הגוף ושילוב אצבעות.
-
התפתחות חברתית
- השמעת קולות בתגובה לקול שלך ולצלילים.
- חיוך בהנאה ובקול בתגובה לחיוך ולדיבור שלך אליהם.
-
1עוד ועוד משחקים
יש הרבה דרכים לשחק. אפשר לתת לתינוק או לתינוקת שלך משחקים שמתאימים לגילם, ולעודד אותם לשחק בכל מיני מנחי גוף: בשכיבה על הבטן, בשכיבה על הגב, וכשהם בחיקך.
-
2ספרים, רבותיי, ספרים
ילדים נהנים מסיפורים הרבה לפני שהם יודעים לקרוא או אפילו לדבר. אפשר להחזיק את התינוק או התינוקת בחיקך וליצור מגע נעים או קשר עין בזמן הסיפור. לא חייבים להקריא את הטקסט בדיוק, או אפילו לסיים את כל הספר. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם. אפשר להתייחס לדמויות, לקולות שהן משמיעות, לאיורים שמופיעים בספר ועוד. אפשר גם להקריא קטע, לעשות עצירה קצרה ולחכות לתגובה כמו קול או חיוך, ואז להגיב באופן דומה. למעשה, זוהי צורה ראשונית מאוד של שיחה. זו גם ההזדמנות להתבונן בילד או בילדה שלך, ללמוד על ההעדפות שלהם ולהתאים את עצמך אליהן.
-
3בין אדם מוכר לאדם זר
הילד או הילדה שלך עוקבים אחרי התגובות שלך כדי לקבוע עד כמה הם יכולים להרגיש בטוחים בסביבה שבה הם נמצאים. בהתחלה, תינוקות מגיבים בחום לכל דמות אדם, אבל עם הזמן מתפתחת הבחנה בין אנשים מוכרים לזרים ובעקבות כך מתפתחת גם הרתיעה מזרים. זוהי תגובה טבעית ומתאימה. אפשר לתת לילד או לילדה שלך להתרחק ממך מעט, לחקור את הסביבה ולחזור לקרבתך כשירצו בכך.
-
4חיתולים וגלגולים
אפשר לעודד התהפכות מהגב לבטן לאחר כל החתלה באמצעות תרגילים: כיפוף עדין של הרגל של ילדך או ילדתך לעבר קו האמצע של הגוף, תוך הטיית הגוף לאותו כיוון. תינוקות שכבר בשלים להתהפכות ישלימו את התנועה בכוחות עצמם. חשוב לזכור לא להשאיר ילד או ילדה לבד על משטח החתלה או על כל משטח גבוה אחר, אפילו לא לרגע.
-
5אולי זה יותר מדי?
חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של התינוק או התינוקת שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מדי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, נסו "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים. יכול להיות שכבר הספיק להם זמן המשחק ושעכשיו הם ישמחו לישון.
לשמור על הבטיחות
לשמור על הבטיחות
בכל פעילות עם הילד או הילדה שלך, חשוב להקפיד על הבטיחות. תינוקות רכים הם פגיעים: הראש שלהם גדול יחסית לגוף, שרירי הצוואר עדיין חלשים ועוד אין להם שליטה במנח ובהחזקת הראש. לכן, אסור לנער ולטלטל תינוקות. טלטול תינוקות, אפילו במשחק, הוא מסוכן מאוד ויכול לגרום לנזק בלתי הפיך.
לא פחות חשוב: לדאוג גם לעצמך
הורות יכולה להיות חוויה מדהימה וגם מאוד מאתגרת. כמו שבטח חווית, כדי להיות הורה נדרשת סבלנות, הקשבה והתמדה. לכן, חשוב לדאוג גם לעצמך ולעשות משהו בשבילך, שימלא אותך וייתן לך כוח. לדאוג לעצמך זה לא פינוק או מותרות, אלא חלק בלתי נפרד מלהיות הורה. כדאי לנסות לשלב בשגרה זמן, אפילו קצר, שבו אפשר לתכנן (ולבצע!) משהו שיעשה לך טוב. כך אפשר לחזור לילד או לילדה בכוחות מחודשים, עם יותר סבלנות והקשבה.