מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל

אבני דרך בהתפתחות: מגיל 4 שנים עד גיל 5 שנים

8 מאי 2024

אבני הדרך בהתפתחות

  • התפתחות שפה
    • ספירה עד שלוש.
    • הכרת שלוש מילות יחס לפחות (למשל מעל, ליד, מתחת). 
    • דיבור מובן.
  • התפתחות מוטורית
    • עמידה על רגל אחת. 
    • העתקת דוגמה של ריבוע.
    • התלבשות עצמאית.
    • אכילה באמצעות כף ומזלג.
  • התפתחות חברתית
    • משחק עם חברים (קבוצת השווים).
  • 1
    מי אני? מה אני?

    זה הזמן לשאלות התמצאות. כדאי לעודד את ילדך או ילדתך ללמוד את השם הפרטי ואת שם המשפחה, איפה אתם גרים, מתי יום ההולדת שלהם, איזה יום היום וכדומה.

  • 2
    שיווי משקל? קל!

    כדי שהילד או הילדה שלך יפתחו יציבות וימשיכו לפתח את מיומנויות המוטוריקה הגסה שלהם, כדאי לעודד אותם לשחק במשחקי שיווי משקל כמו עמידה על רגל אחת, רכיבה על אופניים, הליכה על קו ישר ועוד. אפשר להכריז על טורניר משפחתי, להמציא יחד משחקי שיווי משקל ולמצוא בבית אביזרים שיעזרו לך לאתגר אותם.

  • 3
    דמיון, יצירה ומשחק

    יצירה בחומרים מגוונים מאפשרת לילדים ולילדות ללמוד על היכולות שלהם, לפתח מיומנויות מוטוריקה עדינה, להשתמש בדמיון שלהם – ולדבר על זה. כדאי לעודד אותם לעשות יצירות מגוונות תוך שימוש בצבעים, ציור, גזירה, משחק בבצק, העתקת צורות ועוד. זו גם הזדמנות טובה ללמוד מספרים: "יש לנו כאן ארבעה כדורי בצק, שנספור יחד? אחד, שניים, שלושה, ארבעה". זה גם הזמן לעודד העתקה וכתיבה של אותיות וכתיבה של השם שלהם.

    בשלב זה, כדאי לעודד ילדים וילדות לשחק עם בני גילם במשחקים כמו מחבואים, תופסת וכדור. יכול להיות שבהתחלה הם יצטרכו עזרה והשתתפות שלך במשחק. כדאי גם להשאיר זמן למשחק חופשי ומגוון בבית ובחצר, משחקי חשיבה, משחקי דמיון ועוד. אפשר גם ליצור יחד פינת תחפושות.

  • 4
    ספרים, רבותיי, ספרים

    בשלב הזה כדאי להתחיל לקרוא יחד, אפילו בלי לדעת אותיות. אפשר להושיב את הילד או הילדה שלך בחיקך, ליצור מגע נעים או קשר עין בזמן הסיפור. כדאי לעקוב באמצע שלך אחרי המילים בספר כדי ליצור את ההבנה של מילים נפרדות. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם: אפשר לדבר על הדמויות - מה הן עושות, חושבות, מרגישות. כדאי גם להרחיב, לשאול שאלות ולייצר שיחה, שיכולה אפילו לחבר את מה שקורה בספר לאירועים מחיי היומיום.

  • 5
    בואו נדבר על זה

    מיומנויות שיחה חשובות לתקשורת בין אישית ולפיתוח אוצר המילים. הן יוצרות אצל הילדים והילדות חוויה שמבינים אותם, והן בונות את הביטחון העצמי ואת המיומנות לספר ולשתף איך הם מרגישים ומה הם חווים. כדאי לעודד את הילד או הילדה שלך לשיחה תוך כדי טיול, השתתפות בעבודות הבית, פעילות בחוץ ועוד. אפשר לכוון אותם לספר על החוויות שלהם מהיום שעבר, ולשלב בשיחה שאלות, שיח על רגשות, למידה של מילים ומושגים חדשים ועוד. חשוב למצוא הזדמנויות להשתמש במילות יחס בשיחה: גדול מ, קטן מ, קרוב, רחוק, מעל, מתחת, ליד, מאחורי – כולן מילות יחס שאפשר לתרגל.

  • 6
    הכי פשוט הוא לפעמים הכי טוב

    אין צורך לקנות במיוחד משחקים. אפשר להשתמש בחפצים שיש לך בבית כמו קופסאות, טושים, בובות, קוביות. הרבה פעמים מגלים שמכל המשחקים שמסתובבים בסלון, ילדים וילדות מעדיפים לשחק במגירה של קופסאות הפלסטיק. כדאי לשחק איתם בהתאמת סוגי חפצים דומים, צבעים זהים בחפצים שונים, גדלים שונים ועוד.

  • 7
    אולי זה יותר מדי?

    חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של הילד או הילדה שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מדי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, כדאי "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים.

לשמור על הבטיחות

לשמור על הבטיחות


מידע לפי גיל

מידע

לפי גיל

מידע

לפי גיל