אבני דרך בהתפתחות: מגיל 9 חודשים עד גיל שנה
התינוק או התינוקת שלך נמצאים בעולם הזה כבר יותר זמן משהיו בתוך הבטן, ובכל יום נוספות הזדמנויות חדשות להיכרות עם העולם. משמח לדעת שתינוקות נולדים עם כישורים טבעיים, ייחודיים ודינמיים ללמידה ולהתפתחות. הם זקוקים לסביבה מצמיחה ולמשפחה תומכת, מאפשרת ומקדמת, שמתאימה לצרכים ולתכונות המולדות שלהם כדי לגדול ולצמוח בצורה הטובה ביותר. הקשר עם ההורים והסביבה משפיע מאוד על הדרך שבה הם יממשו את הפוטנציאל ההתפתחותי שנולדו איתו.
חשוב לזכור שתינוקות הם שונים זה מזה ומתפתחים בזמנם. ועדיין, יש אבני דרך צפויות בהתפתחות שלהם, ואפשר לעקוב אחריהן ולראות איך התינוק או התינוקת שלך מתקדמים לפיהן. כשמכירים את אבני הדרך הללו, אפשר להציע להם פעילויות, משחקים וחוויות המותאמים לגיל, שיפתחו ויעזרו לקדם אותם.
אבני הדרך בהתפתחות
-
התפתחות שפה
- הבנה של הוראות פשוטות (למשל, "איפה אמא?", "תעשה שלום", "מחאי כפיים").
- הפקת קולות בדו-שיח ובתגובה לקולות ומילים של אחרים.
- אמירה של מילה אחת או השמעת קולות עם משמעות.
-
התפתחות מוטורית
- הקשת חפצים זה בזה כמשחק.
- זחילת ציר (התינוק או התינוקת עושים סיבוב בזמן שהם על הבטן), זחילת גחון או זחילה "על שש".
- אכילה עצמאית.
- תפיסת צבת.
-
התפתחות חברתית
- תגובה לקריאה בשמם.
- חיקוי מחוות או תנועות שלך תוך כדי הנאה ומשחק משותף.
- מעבר לישיבה בלי עזרה שלך.
-
1זה הזמן לדבר על הא ועל דא
כדאי לעודד את התינוק או התינוקת שלך לקיים איתך שיח. הדרך לעשות זאת היא לציין את שמם של חפצים יומיומיים בזמן המשותף שלכם, למשל בדרך לגן, באמבטיה, בזמן ההלבשה, במהלך הארוחה ועוד. אפשר גם לעודד שימוש במחוות קוליות ולא קוליות (כמו הצבעה) על ידי שאלות כמו "איפה הכדור?" או "איפה הבקבוק?", או על ידי מתן בחירה בין שני צעצועים, שמחזיקים כל אחד מהם ביד אחרת, תוך שמירה על קשר עין עם הילד או הילדה שלך.
-
2ספרים, רבותיי, ספרים
ילדים נהנים מסיפורים הרבה לפני שהם יודעים לקרוא או אפילו לדבר. אפשר להחזיק את התינוק או התינוקת בחיקך וליצור מגע נעים או קשר עין בזמן הסיפור. לא חייבים להקריא את הטקסט בדיוק, או אפילו לסיים את כל הספר. זמן הסיפור הוא הזדמנות לשיחה ביניכם. אפשר להתייחס לדמויות, לקולות שהן משמיעות, לאיורים שמופיעים בספר ועוד. אפשר גם להקריא קטע, לעשות עצירה קצרה ולחכות לתגובה כמו קול או חיוך, ואז להגיב באופן דומה. למעשה, זוהי צורה ראשונית מאוד של שיחה. זו גם ההזדמנות להתבונן בילד או בילדה שלך, ללמוד על ההעדפות שלהם ולהתאים את עצמך אליהן.
-
3מעלה, מעלה, מעלה
כדי לעודד את הילד או הילדה שלך להתרומם ולעמוד אפשר להניח משחקים או צעצועים אהובים על ספה או שולחן נמוך ולתת להם לנסות להגיע אליהם. אפשר גם לעודד הליכה באמצעות אחיזה בשתי הידיים של הילד או הילדה בזמן שהם הולכים קדימה. כשהם כבר מספיק יציבים, אפשר לעודד הליכה (עם תמיכה) דרך הצעת משחק מעניין בגובה מתאים ובמרחק סביר, שאליו הם יוכלו ללכת תוך דחיפה או תמיכה של רהיט (למשל כיסא יציב).
-
4מחוץ לקופסה, בתוך הקופסה
כדאי לעודד מיומנויות של מוטוריקה עדינה על ידי הכנסה של חפצים לתוך קופסאות וכלים והוצאתם מתוכם. זה הזמן לאפשר לתינוק או לתינוקת שלך להתנסות עם גדלים, מרקמים וחומרים שונים. גיוון והתנסות הם שם המשחק.
-
5אולי זה יותר מדי?
חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של הילד או הילדה שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מדי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, כדאי "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים. יכול להיות שכבר הספיק להם זמן המשחק.
לשמור על הבטיחות
לשמור על הבטיחות
בכל פעילות עם הילד או הילדה שלך, חשוב להקפיד על הבטיחות. תינוקות רכים הם פגיעים: הראש שלהם גדול יחסית לגוף, שרירי הצוואר עדיין חלשים ועוד אין להם שליטה במנח ובהחזקת הראש. לכן, אסור לנער ולטלטל תינוקות. טלטול תינוקות, אפילו במשחק, הוא מסוכן מאוד ויכול לגרום לנזק בלתי הפיך.
לא פחות חשוב: לדאוג גם לעצמך
הורות יכולה להיות חוויה מדהימה וגם מאוד מאתגרת. כמו שבטח חווית, כדי להיות הורה נדרשת סבלנות, הקשבה והתמדה. לכן, חשוב לדאוג גם לעצמך ולעשות משהו בשבילך, שימלא אותך וייתן לך כוח. לדאוג לעצמך זה לא פינוק או מותרות, אלא חלק בלתי נפרד מלהיות הורה. כדאי לנסות לשלב בשגרה זמן, אפילו קצר, שבו אפשר לתכנן (ולבצע!) משהו שיעשה לך טוב. כך אפשר לחזור לילד או לילדה בכוחות מחודשים, עם יותר סבלנות והקשבה.