אבני דרך בהתפתחות: מגיל 6 שבועות עד גיל 3 חודשים
אחרי כמה שבועות בעולם, התינוק או התינוקת שלך מתחילים להכיר אותך ואת העולם. משמח לדעת שתינוקות נולדים עם כישורים טבעיים, ייחודיים ודינמיים ללמידה ולהתפתחות. הם זקוקים לסביבה מצמיחה ולמשפחה תומכת, מאפשרת ומקדמת, שמתאימה לצרכים ולתכונות המולדות שלהם כדי לגדול ולצמוח בצורה הטובה ביותר. הקשר עם ההורים והסביבה משפיע מאוד על הדרך שבה הם יממשו את הפוטנציאל ההתפתחותי שנולדו איתו.
חשוב לזכור שתינוקות הם שונים זה מזה ומתפתחים בזמנם. ועדיין, יש אבני דרך צפויות בהתפתחות שלהם, ואפשר לעקוב אחריהן ולראות איך התינוק או התינוקת שלך מתקדמים לפיהן. כשמכירים את אבני הדרך הללו, אפשר להציע להם פעילויות, משחקים וחוויות המותאמים לגיל, שיפתחו ויעזרו לקדם אותם.
אבני הדרך בהתפתחות
-
התפתחות מערכת החושים
- מעקב במבט אחרי הפנים שלך או אחרי חפץ נע.
-
התפתחות מוטורית
- הרמת הראש בשכיבה על הבטן.
-
התפתחות חברתית
- השמעת קולות בתגובה לקול שלך.
- חיוך בתגובה לחיוך אליהם.
-
1חיוכים, משחקים וקשר עין
תינוקות מעדיפים פנים אנושיות. לכן, בזמן שהילד או הילדה שלך ערניים ונינוחים, אפשר לקרב את הפנים שלהם אל הפנים שלך, ליצור קשר עין ולחייך. בהמשך אפשר לנוע לאט ימינה ושמאלה ולעזור להם לעקוב אחרי הפנים שלך במבט. בהדרגה, אפשר לעודד סיבוב רחב יותר של הראש לימין או לשמאל ובהמשך גם למעלה ולמטה. אפשר לתרגל מעקב גם עם חפצים צבעוניים, כמו ספרון תמונות. כדאי לעשות את זה תוך כדי משחק ועידוד לתשומת לב. מאחר שבגיל הזה הראייה מוגבלת למרחק קצר, חשוב לשמור על קרבה לפנים של התינוק או התינוקת, מרחק של כ-30 ס"מ, כדי לאפשר להם להכיר אותך.
-
2פעולות היומיום הן זמן מעולה לעידוד התפתחות ותקשורת
האכלה, החתלה, הלבשה, רחצה – כל אלה הן הזדמנויות טובות לדבר עם ילדך או ילדתך ולהראות התלהבות ומעורבות. כדאי לעשות זאת כשהם ערניים, לדבר בקול נעים ושקט, לעודד קשר עין ולתת אפשרויות לחיקוי (למשל, להגיד משהו, לחייך, ואז לעשות עצירה תוך שמירה על קשר עין ולתת להם הזדמנות להגיב).
-
3שם המשחק: קו האמצע
במרכז הגוף של התינוק או התינוקת שלך, אפשר לראות מעין קו דמיוני העובר ממש באמצע, מהראש ועד כפות הרגליים. הושטת ידיים מעבר לאותו קו אמצע היא הבסיס להרבה מהמיומנויות המוטוריות: זחילה, הושטת יד לצעצועים וחפצים, דפדוף בספר, הוצאת חפצים והכנסתם לקופסה, מחיאת כפיים ועוד.
כדי לעודד את התינוק או התינוקת שלך להשתמש בידיים בקו האמצע, אפשר לתת להם לשחק בחפצים בצבעים בולטים. כדאי למקם את החפץ במרחק נגיעה מעליהם, כאשר היא או הוא שוכבים על הגב. בהתחלה, אפשר לגרות את כפות הידיים שלהם בעזרת החפץ שבידך ולעודד אותם לאחוז בו בעצמם. בהמשך, אפשר להרחיק בהדרגה את החפצים ולהציג אותם בקו האמצע במרחק נגיעה, כאשר הוא או היא שוכבים על הגב, כך שיוכלו להושיט אליהם יד.
-
4לשכב על הבטן – קשה אבל משתלם
כדאי להשכיב את התינוק או התינוקת על הבטן כשהם ערים ובהשגחה שלך. שכיבה על הבטן היא חשובה ומועילה, מחזקת את השליטה בראש ובצוואר, והיא הבסיס להתפתחות המוטורית של תינוקות.
בגיל הזה הם כבר סקרנים יותר ומתחילים לחקור את סביבתם. בהתחלה, הם מרימים את הראש ומניעים אותו מצד לצד. בהמשך הם ירימו את הראש ואת החזה עם תמיכה של אמות הידיים שלהם, ולאחר מכן בתמיכה של כפות הידיים כשהמרפקים ישרים.
אם נראה שהתינוק או התינוקת שלך מתעניינים בחפץ או באדם מסוים ורוצים להגיע אליו, זה הזמן לעודד את זה. אפשר להניח את החפץ בהישג ידם אך מעט רחוק מהם, כדי שיצטרכו להושיט יד או להתרומם כדי להגיע אליו.
-
5אולי זה יותר מדי?
חשוב לשים לב להעדפות ולמצב הרוח של התינוק או התינוקת שלך ולהתאים את הפעילות והגירויים כך שיהיה להם נעים. לפעמים, יותר מדי גירויים יכולים להציף ולעייף. אם הם מסיטים את המבט או מראים סימני עצבנות ועייפות, כדאי "לנקות" מעט את הסביבה ולהפחית בגירויים. יכול להיות שכבר הספיק להם זמן המשחק ושעכשיו הם ישמחו לישון.
לשמור על הבטיחות
לשמור על הבטיחות
בכל פעילות עם הילד או הילדה שלך, חשוב להקפיד על הבטיחות. תינוקות רכים הם פגיעים: הראש שלהם גדול יחסית לגוף, שרירי הצוואר עדיין חלשים ועוד אין להם שליטה במנח ובהחזקת הראש. לכן, אסור לנער ולטלטל תינוקות. טלטול תינוקות, אפילו במשחק, הוא מסוכן מאוד ויכול לגרום לנזק בלתי הפיך.
לא פחות חשוב: לדאוג גם לעצמך
הורות יכולה להיות חוויה מדהימה וגם מאוד מאתגרת. כמו שבטח חווית, כדי להיות הורה נדרשת סבלנות, הקשבה והתמדה. לכן, חשוב לדאוג גם לעצמך ולעשות משהו בשבילך, שימלא אותך וייתן לך כוח. לדאוג לעצמך זה לא פינוק או מותרות, אלא חלק בלתי נפרד מלהיות הורה. כדאי לנסות לשלב בשגרה זמן, אפילו קצר, שבו אפשר לתכנן (ולבצע!) משהו שיעשה לך טוב. כך אפשר לחזור לילד או לילדה בכוחות מחודשים, עם יותר סבלנות והקשבה.