הערכת גדילה בבית הספר
בגיל ינקות הילדים והילדות שלנו נמצאים במעקב גדילה קבוע. כאשר הם גדלים תדירות המדידות יורדת, הגדילה וקצב ההתפתחות משתנים ולא תמיד קל לדעת אם הגדילה שלהם תקינה. יש גורמים רבים שמשפיעים על הגדילה של ילדים וילדות: תזונה, סביבה, תברואה, מצבי בריאות וחולי, תורשה ועוד. טווח הגדילה התקינה הוא רחב מאוד, ורוב התלמידים והתלמידות נמצאים בו. עם זאת, חשוב לזהות מצב של תת משקל, שיכול להשפיע על הגדילה וההתפתחות, או של עודף משקל, שמעלה את הסיכון לתחלואה למשל במחלות לב, כלי דם וסוכרת.
בכיתות א' ו-ז' נעשית בבית הספר הערכת גדילה שנועדה לאיתור תלמידים ותלמידות שקיים חשד שיש אצלם סטייה מטווח הגדילה התקינה. איתור המצבים הללו מאפשר להפנות להמשך בירור וקבלת טיפול מתאים. בנוסף, באמצעות הערכת הגדילה אפשר לאתר אוכלוסיות שנמצאות בסיכון למצב תזונה לקוי ולדאוג לטיפול בהן.
הערכת הגדילה נעשית כחלק משירותי הבריאות לתלמיד. אם אתם לא מעוניינים בהערכת גדילה לילד או לילדה שלכם - אנא יידעו את האח או האחות של בית הספר.
עורכי הבדיקה
- אח או אחות בשירותי בריאות לתלמיד שהוכשרו לביצוע הערכת גדילה.
- תזונאי או תזונאית בשירותי בריאות לתלמיד שהוכשרו לביצוע הערכת גדילה.
מהלך הבדיקה והתוצאות
הערכת גדילה נעשית על ידי מדידת המשקל והגובה, הזנת תוצאות המדידה לעקומות גדילה, המתארות את התפלגות המשקל והגובה, וחישוב ה-BMI (מדד מסת הגוף) לפי מין וגיל.
לפני הבדיקה התלמידים והתלמידות יקבלו בכיתה הסבר על מהלך הבדיקה והמלצות כלליות לאורח חיים בריא, והם יכולים לשאול שאלות על הנושא. המדידה עצמה נעשית בכיתה או בחדר בבית הספר שמאפשרים שמירה על פרטיות, ומומלץ לבצע אותה בבגדים קלים (ללא מעיל ונעליים):
-
1מדידת משקל
מדידת המשקל והזנת התוצאה לעקומת המשקל של התלמיד או התלמידה.
-
2מדידת גובה
מדידת הגובה והזנת התוצאה לעקומת הגובה של התלמיד או התלמידה.
-
3חישוב BMI
לאחר הזנת תוצאות מדידת המשקל והגובה מחושב ה-BMI (מדד מסת הגוף). המדד הזה מבטא את היחס בין המשקל ובין הגובה בריבוע. הוא משקף את כמות רקמת השומן בגוף, ובאמצעותו אפשר לבדוק אם המשקל תקין, או אם יש חוסר או עודף משקל. ה-BMI שונה בין בנים לבנות, ומשתנה עם הגיל.
עדכון ההורים והמשך מעקב
- דיווח להורים: לפני יום הבדיקה יישלח להורים דף הסבר על הערכת גדילה שתיעשה בבית הספר. בתום יום הבדיקה ההורים יקבלו דיווח דיגיטלי על הערכת הגדילה שנעשתה. תוצאות המדידה לא מדוברות עם התלמיד או התלמידה בחדר המדידה, אלא נשלחות ישירות להורים.
- הפניה במקרה הצורך: חשוב לדעת שלילדים שונים יש קצב גדילה שונה, ובמקרים רבים אין סיבה לדאגה. עם זאת, במקרה שיש יציאה מטווח הגדילה התקינה, חשוב לבדוק את הסיבה ואם יש צורך – לדאוג לטיפול מתאים.
אם בחישוב ה-BMI או בעקומת הגובה התלמיד או התלמידה נמצאים מתחת לאחוזון 3 או באחוזון 97 ומעלה – ההורים יקבלו הפניה במסרון או בכתב להמשך בירור בקופת חולים.
אם התלמיד או התלמידה נמצאים בחישוב ה-BMI בין אחוזון 85 (כולל) לאחוזון 97 (לא כולל) – ההורים יקבלו הפניה במסרון או בכתב לתזונאי או לתזונאית להדרכה משפחתית לאורח חיים בריא. הפגישה תהיה בנוכחות ההורים בלבד.
מהי עקומת גדילה ומה זה אחוזון?
- תיעוד: תוצאות הערכת הגדילה יתועדו במשרד הבריאות (אבל לא מועברות לקופת החולים).
- המשך מעקב: האח או האחות של בית הספר יוודאו עם ההורים שמעקב הגדילה נעשה במהלך החודשיים שלאחר הערכת הגדילה שהתקיימה בבית הספר (גם ההורים יכולים לפנות לאח או לאחות ולדווח על תוצאות המעקב). תוצאות מעקב הגדילה ופעולות שנעשו יתועדו גם הן במשרד הבריאות.
שימו לב
שימו לב
- השיח עם התלמידים והתלמידות לפני הבדיקה לא עוסק במשקל ובדיאטות, אלא רק בקיום אורח חיים בריא. אנחנו ממליצים בחום לא לעסוק בנושאים אלה גם בבית.
- מומלץ לא לעשות שינויים קיצוניים בהרגלי האכילה של הילד או הילדה שלך בלי להתייעץ עם הרופא או הרופאה המטפלים, או עם תזונאי או תזונאית בקופת החולים.
למי לא נעשית הערכת גדילה בבית הספר
- לתלמידים ולתלמידות שהציוד בבית הספר לא מאפשר למדוד אותם (למשל מי שמרותקים לכיסאות גלגלים).
- לתלמידים ולתלמידות שאי אפשר להעריך את הגדילה שלהם באמצעות העקומות הנמצאות בשימוש שגרתי (למשל, אם יש מחלה כרונית שבה קצב הגדילה הוא לא הקצב הרגיל).
למידע ולשאלות
אפשר לפנות לאח או לאחות בית הספר, או לספק הבריאות של בית הספר, ולקבל מענה.